Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1126 ggr
[WX5]
0

In och ut hela tiden

Nä det är inte som ni tänker på utan det handlar om minneskortet. Flört

Varje dag, flera gånger om så tar jag ut minnskortet från kameran och sen in i datan och sen ut när jag kopierat det jag vill ha och sen in i kamera. Sliter det inte ganska mycket på både kameran och datorn?

Inkanyezi
0

Nej, det sliter inte mycket vare sig på kameran eller datorn.

Men det kan finnas ett problem, som gäller själva minneskortet, om du har SD.

Alla SD-kort har en liten skrivskyddsgrunka i ena kanten, och det är meningen att man ska kunna skydda kortet från att raderas eller att filer ska kunna skrivas över, genom att skjuta en liten plastbit till ett annat läge. Det händer emellanåt om man plockar med kortet, att den lilla plastbiten lossnar och tappas bort. Det är mycket förargligt, eftersom kortet blir obrukbart för att det inte går att skriva på om den saknas.

Därför är det en bra idé, om man ändå inte tänker använda skrivskyddet, att man droppar på en pytteliten droppe snabblim på den när den sitter i läget där kortet inte är låst. Då kommer man inte längre att kunna låsa kortet, men den lilla plastbiten kommer inte heller att ramla bort, utan man kommer alltid att kunna använda kortet.

Om du gör som jag föreslår, kolla noga att du gör det i olåst läge och låt snabblimmet torka ordentligt innan du stoppar in kortet i kameran eller kortläsaren igen. Om limmet inte har torkat kommer kortet annars aldrig mer att kunna tas ut. Det behövs bara en pytteliten droppe, ungefär så mycket som man kan få upp med spetsen av en knappnål.

[WX5]
0

Jo jag har ett SD-kort. Har alltid på olåst läge för det är som du säger förargligt om man råkar slå av den lilla plastbiten.