Förslag kring teleobjektiv
Jag har två objektiv som jag kikar på.
Dels ett från sigma och så ett tamron.
De är snarlika, men olika skärpedjup. Den ena har 2.8 och den andra 4 som lägsta. Och här börjar jag vela. Jag älskar korta skärpedjup och jobbar mycket med det. Men är så lågt som 2.8 verkligen nödvändigt?
Fotar mycket djur. Lite porträtt.
Tankar?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
4 kan räcka, men Sigmas objektiv du har kollat på har många haft problem med att det inte har någon särskilt bra kvalité vad jag hört. Själv skulle jag ta Tamron, då jag också sparar till ett sådant. Dock inte bestämt om jag ska ta Nikons (gamla 80-200) Sigmas eller Tamrons just för att kunna fota djur där det är lite mörkare :)
Så det kan ju också vara bra att tänka på, vad du har för krav och när/hur du ska fota. Men själv skulle jag sikta på 2.8 då man kan få riktigt snygg bokeh med det och om man känner att man inte alltid behöver bländare 2.8 för det korta skärpedjupet så kan man ju alltid sänka bländaren =)
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Själv använder jag sällan stora bländare utan brukar ligga mellan f8-f16
till att fotya djur men objdektiv med stora maxbländare är oftast bättre, skarpare m.m. Kolla recensioner av objektiven på tex fotosidan.se sedan brukar man få vad man betalar för;););)
#2 Jo absolut är det ju så. Dessvärre har jag inte riktigt råd med proffsobjektiven på 20k.
Mycket att fundera på. Nu lutar det åt f4 iaf. Har ju trots allt en bra 1.8. Mitt fasta 50mm.
Suttit och läst recensioner om sigmas och hittar bara positiva? Kollade på fotosidan t.ex. Enda var väl att ett par hade fått felkonstruerade objektiv som felfokuserade. Men de fick nya som funkade.
Blir lite snurrig. Hittade sigmas för billigare än på både cyberphoto och pixmania. Allt stämmer, tills man kikar på detaljerna.
Filter: 58mm (när det på sigmas hemsida står 62mm)
Vikt: 550g (hemsidan säger 610g)
Länkar. Ifall ni kan se nåt jag inte ser?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#3 kan bara säga att pixmania inte är att lita på. Ofta sena beställningar eller så uteblir de helt.