Hur bli synligt osynligt?
Ibland när jag leker med min kamera har jag märkt att det som ligger i förgrunden blir näst intill osynligt när skärpan dras mot något längre bak. Men allting i bakgrunden finns med - även det som för ögat är blockerat av objektet i förgrunden.
Jag blir så nyfiken på hur det egentligen går till - hur det kan förklaras???
Beror det på att linsen är konvex e d? Fångar den upp och pusslar ihop… på nå't märkligt sätt?
Jag kan alltså ingenting om kameror - men är väldigt nyfiken av mig! ;)
Så jag vore tacksam om någon av er kunniga människor kan förklara detta 'fenomen' för mig på ett lättförståeligt sätt? 
Tack på förhand i så fall!
/nyfiken-i-en-strut
Bifogar ett exempel för att förtydliga mig… Här är bilden fotad i motljus och ett 'blomsterhänge' från en gullregnskvist är nästan osynliggjort - men bakgrunden med himmel och träd ser ändå 'kompletta' ut, om än något 'missfärgade'…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Den "fångar upp och pusslar ihop" precis som du kanske antar, men inte på något konstigt sätt alls, utan alla detaljer som finns på bilden sänder ut ljus som träffar linsen, om kanske inte hela linsen, så i alla fall någon del av den.
Objektivet du har använt vid de här två tagningarna har en ganska stor öppning, och gullregnet kan inte skymma hela den öppningen. Nu har du ju tagit bort information från bilden, så det går inte att se vilken bländaröppning det handlar om, men om det är ett 50 mm objektiv med ljusstyrka ungefär 2, så kan man få den här effekten, och också längre teleobjektiv med lägre ljusstyrka funkar på samma sätt i det här avseendet.
Så effekten hänger på objektivets, eller rättare bländaroppningens, storlek i förhållande till storleken på objekten som skymmer. När du tittar på det här motivet med ett öga, så kommer gullregnsklasen att skymma det som är bakom, men när du tittar med båda ögonen, som är ungefär sex och en halv centimeter åtskilda, så kan gullregnet inte skymma det som är bakom. Det är egentligen samma effekt, även om det i fallet med ögonen handlar om stereoskopi, att man har två ögon som inte sitter på samma ställe.
För att förenkla förklaringen en aning och förstå hur det hänger ihop kan du ju göra experimentet att bara hålla upp ett finger framför objektivet och titta genom sökaren. Fingret kan inte täcka en så stor bländaröppning, så du kommer inte att se det alls i sökaren annat än som att det blir lite mörkare i ett band över bildens mitt. Alla delar av objektivets yta bidrar till att skapa bilden, så det räcker med att ljuset från motivet träffar någonstans på objektivet för att det ska hamna på bilden.
Men om du bländar ner objektivet, så kommer detaljerna i förgrunden att skymma, även om de inte blir skarpa.
Tack, Inkanyezi!!! 
Då var det lite grann som jag misstänkte - jag tänkte också på att titta med ett respektive två ögon. Skillnaden är ju att fingret fortfarande är skarpt när man tittar med ögonen.
Det är väldigt spännande och intressant att försöka förstå något av den kamera jag har. Jag har bestämt mig för att lära mig lite grann i alla fall så att jag kan leka lite mer. (Kameran blev kvar efter min man när han dog och medan han levde var det han som stod för fotograferandet - därför kan jag ingenting om den.)
Självklart uppstår alltid följdfrågor i min hjärna… ;)
* Hittar jag ljusstyrkan (som du nämner) i Exif någonstans? I så fall var? (Bifogar Exif för bilden i #0 - jpeg, hittar inget sätt att kopiera infon.)
* Var ser jag vilket objektiv jag har? Står D50 för objektivet (diameter?)? På själva objektivet står "DX SWM VR ED IF ASPHERICAL Ø72"…
Om tid och lust finnes så är jag jätteglad om jag får svar även på dessa frågor…?
* * *
Denna sajt kommer att bli besökt många gånger här framöver, så kanske jag så småningom kommer att förstå mig på detta med kameror lite grann.
Ska bli så kul!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Nej, D50 står för vad kameran heter, det är en Nikon D50.
Av Exif framgår att ljusstyrkan är 5,6 och att vid den aktuella brännvidden objektivet har en största öppning på 5,0. Det rör sig alltså om ett teleobjektiv, där öppningen 5,6 rent fysiskt ändå är ganska stor, så att de små gullregnsblommorna inte kan täcka öppningen helt.
Om du tittar på objektivet, så står det säkert både brännviddsområde och ljusstyrka på det. Ljusstyrkan kan vara beskriven som exempelvis 4,5-5,6 och brännvidden kanske 70-210 eller siffror som inte ligger väldigt långt därifrån.
Det kan så klart röra sig om en lånzoom också, men det framgår om du tittar efter de där siffrorna.
Ögats pupill, vid normalt dagsljus, är väldigt liten när man jämför med ett så långt objektiv, och det gör att man upplever att mer blir skarpt. Det finns också ett annat skäl till att vi tycker att allt är skarpt, och det är att ögat ställer om skärpan väldigt fort efter vad vi tittar på, så att det i praktiken inte kan bli oskarpt.
Om du lägger in bilden så som den kommer direkt från kameran, eller om du bara förminskar den lite och spar den, så borde Exif följa med bilden, och där står alla data om vilken brännvidd, bländare, ISO och slutartid man har tagit med.
Aha! Tack goaste Inkanyezi! Strålande hjälp!
På objektivet står också: AF-S NIKKOR 18-200mm 1 3,5-5,6 G ED. Utöver "Nikon DX" (vilket jag gissar är "typbeteckningen") och det jag skrev i #3.
(Hittade mer info här.)
Betr Exifen så, den jag bifogade i #3 - är infon som jag hittade till 1:a bilden. Det är bara ett helt okänt språk för mig, så jag måste försöka klura ut vad de olika 'grejerna' betyder… ;)
Tack snälla, igen! Idag har jag fått lära mig nå't nytt! JIppie! 

DX står för att objektivet täcker bildformatet DX, som vi brukar kalla APS-C.
AF-S betyder att det har inbyggd fokuseringsmotor.
Det är vad som brukar kallas "superzoom", eftersom zoomområdet är utsträckt längre än vanligt. Det täcker ett område från skaplig vidvinkel till rätt långt tele. Man behöver sällan mer.
Det kan finnas bättre verktyg för att titta på EXIF-data. När det är bilder på webben använder jag vanligen ett insticksprogram till Firefox som heter Exif Viewer. Annars tittar jag på "Egenskaper > Metadata" i bildvisaren i mitt operativsystem.
Jag är så glad och tacksam för din hjälp, Inkanyezi! Det är så skönt när man börjar förstå åtminstone lite av det man inte förstått tidigare ;) -och det är inte lite det…
Massor av tack igen! Ha en god lillördagsafton!