Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 897 ggr
FotoFlikkan
0

För- och nackdelar med extern blixt?

Jag funderar på att köpa en extern blixt. Kan ni ge mig några för- och nackdelar med en sån?

Tacksam för svar :)

JazzBass
0

Nackdelar: Storleken, tar en tid att lära sig använda så man får bra resultat

Fördelar:

- Man kan rikta blixthuvudet mot väggar och tak så det studsar via dessa på motivet och ger ett mjukare och snyggare ljus.

- Mycket kraftigare än den interna blixten (om man inte väljer de allra billigaste modellerna som Nikon SB-400 och Canons modell som heter nåt med 270.

- Man kan fjärrstyra blixtarna (funkar dock inte med de billigare kameramodellerna)

- Tillräckligt starka för att användas i softboxar mm. (gäller de medelstora och största modellerna)

- Man kan använda gelfilter för att matcha färgen på blixtjluset med det befintliga ljuset

- Blixten ger bättre möjlighet till att använda mindre bländare inomhus och klarar ofta av att lysa upp hela rummet jämnt (om man studsar blixten i väggar och tak) medan en blixt rakt på är starkast nära kameran och avtar snabbt i effekt så bakgunden blir oupplyst

- Man kan använda längre slutartider och ändå få skarpa bilder p.g.a. att blixtljuset alltid fryser motivet

- Risken för röda ögon elimineras om man studsar blixten via tak och väggar, och minskar avsevärt även om man skjuter rakt på eftersom blixthuvudet är längre bort från objektivet än den interna blixten.

- Man kan ha blixten i handen och kameran i manuellt läge med lång slutartid påslagen, och lysa upp t.ex. en hel byggnad i mörkret genom att avfyra blixten flera gånger på olika ställen.

Kort sagt har man oändligt mycket mer möjligheter än med en intern blixt, och man får möjlighet till verkligt mycket snyggare blixtbilder.

På den här bilden hade jag blixthuvudet lite framåtriktat (gav lite skarpa skuggor på vissa ställen) p.g.a. att det inte fanns nåt att studsa blixten via, men jag tycker den blev rätt lyckad i alla fall. Hade inte fått lika bra resultat med den interna blixten, det är säkert.. http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/4588100927/in/set-72157624031435906/lightbox/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[sakring]
0

#1 Instämmer!