Canon och deras service
En debatt som ideligen kommer upp på Fotosidan.se är om hur lång tid det tar att få tillbaka sin kamera från service.
Här är senaste strängen på fotosidan,
----> "Utan din kamera pga service hur länge?"
För att citera mig själv på Fotosidan.se:
_" Serviceverkstaden skiljer tydligen på de kameror som används i yrke eller till hobby. Även om vi påtalade att jag kommer att göra ett "riktigt" jobb redan vid inlämnandet så togs vi inte på allvar.
Canon verkar dock ta det hela på allvar men det hjälper knappast mig om serviceverkstäderna håller en annan nivå än vad det är tänkt.
I mitt val av kameramodell så är nog service en parameter som jag har förbisett. Min erfarenhet beträffande Canon för tillfället är att man får vara beredd att kunna avstå ifrån sin kamera i ungefär 4 veckor, såvida man inte har en "proffskamera" eller väljer att införskaffa en till kamera i reserv (om man nu inte har en sedan tidigare).
Nu ser det ut som om jag får gå och köpa ett hus till för att vara säker.
Hälsningar
_
Robert"
Har du erfarenhet av Canons service eller andra tillverkares serviceverkstäder? Att det tar lång tid med service är det något som är specifikt för Canon?
Hälsningar
Robert
Det kanske är affärsidén, att:
Nu ser det ut som om jag får gå och köpa ett hus till för att vara säker.
Jag har i stort sett klarat mig ifrån reparationsbehov än så länge
Vänliga hälsningar
Niklas
Det later ju inte bra, for jag hade tankt lamna in min kamera for rengoring, nar jag dyker upp i Sthlm under varen. Jag vagar inte lamna in den har, for da far man antagligen tillbaks en kopia. Tidigare forsokte jag lamna in en Nikon med garanti, men dom vagrade ta emot den. Kop en ny, var svaret.
bosse
Nikons service tycker inte jag att det är något fel på. Hade problem med seriebildstagningen på min D70 och det fixades utan problem

Det verkar som om den vanliga konsumenten får betala med både tid och pengar för att de som har en Canon-kamera i yrket ska kunna gå före i servicekön.
Nu är Canons målsättning 7 dagar från inlämnadet till att kameran ska vara färdig. Men verklighet är en annan än vad målsättningen är. Än så länge ska vi konsumenter räkna med att det tar ungefär 4 veckor för en av Canons auktoriserade verkstäder ska kunna få en kamera färdig. Hur lång tid tar det under semestertider, 2 månader?
Min fru har gjort några noteringar från olika finska communties att en zoom som har gått sönder efter garantitidens utgång kostar 250 euro att laga på en Canon Ixus. Personernas kameror har gått sönder precis efter att garantitiden på ett år har gått ut.
Jag kan tänka mig att olika fototidningar har svårt att skriva granskande artiklar om just problemet med service då tidningens stora inkomstkälla är just från annonser. En tillverkare lär dra sig för att lägga pengar på annonser hos tidningar som ger dålig publicitet. Och reportrar eller fotografer på dessa tidningar upplever inte samma problemet på samma sätt som vi konsumenter då de går före i servicekön. Man ska även ha i åtanke att ungefär 80-90% av alla fotografer använder just Canons kameror.
Det skulle vara väldigt intressant att ta del utav en jämförelse mellan de olika kameratillverkarnas ledtider och vad olika reparationer kostar.
Slutligen kan man fråga sig om Canons kameror är just för yrkesfolk och en konsument gör sig bättre med ett annat märke.
Hälsningar
Robert
#4: Om tidningarna resonerar så tror jag att de tänker fel. I det långa loppet kommer läsarna att samlas där de får bäst service. De bör i stället resonera att de har möjlighet att hjälpa marknaden att komma tilll rätta med problemet.
Vänliga hälsningar
Niklas

#5, Jag håller med. Att undvika eller vara ointresserad av att annonsera på de ställen där dålig publicitet förekommer är för mig ett tecken på att man erkänner problemet och är ovillig att komma tillrätta med det.
För några veckor sedan så bjöd jag in alla kameraproducenter service- och marknadsavdelningar till Foto.iFokus. Mitt argument var att de kunde bevaka de eventuella problem deras användare kunde stöta på och att det även kunde se vad marknaden efterfrågade. Ett annat argument jag tryckte på var att om vi tillsammans kunde öka intresset för användning utav en kamera så skulle det säkert leda till att större andel fotografer var intresserade utav att uppgradera sin kamera, exempelvis från kompaktkamera till en systemkamera. Nu fick jag ingen respons på mitt utskick.
Hälsningar
Robert

Fick du ingen respons alls från någon av tillverkarna. Inte ens ett mail till svar tycker jag det är oerhört dålig stil.
Eller är det så att just ditt mail försvann bland deras andra mail på något sätt.
Finns ju skräppost filter som tar bort saker den inte ska ta bort liksom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#7, det enda företag som svarade på mitt mail var Fujifilm. De frågade faktiskt om jag var intresserad av att evt. låna någon kamera. Men när jag berättade att jag bodde i Finland så blev det tyst.
Hälsningar
Robert

#8 låter som om dom inte vet vart Finland ligger,,, världens ände eller? :-) jag har för mej att det går att skicka post dit också,, har själv gjort det och det kom då fram 
tycker att kameratillverkarna och deras service ställen som sagt skulle vara intresserade av att rätta till ev. problem som vi konsumenter talar om finns,,, för med internet och bl a denna sida så drar ju sej folk att köpa t ex Canon om det är så med servicen.. det sprids fort och enkelt på internet.. och många tror jag..söker just info om kameror,,, och även kanske en del kollar service också….
även om man inte är proffsfotograf så kan man ju behöva kameran fort,, man kanske har en bisyssla som fotograf och har olika uppdrag som man måste göra… hinner dom inte med får dom väl anställa fler folk till service…. men det går väl inte heller för alla företag ska "spara" ..är visst en modeknyck att det ska sparas på allting…sjukvråd m.m

Canon har något som heter CPS-support. Är man professionell fotograf med 2 kamerahus och tre objektiv så kan man kvala in till den formen utav service. Medlemsskapet är gratis och vad jag förstår kostar inte reperationerna något mer än för övriga konsumenter.
Som medlem i CPS så slinker man före i kön och ska kunna få tillbaka sin kamera efter 48 timmar. Antag att en reservdel inte finns på lager så måste den delen flygas hem ifrån vad jag tror ifrån Holland till verkstaden i här i Norden. Med vilket transportsätt åker samma reservdel om den skulle ha suttit på en konsumentkamera?
Det är såsom jag misstänkte att vanliga konsumenter får betala för att upprätthålla en högre servicenivå åt yrkesfolk med tid och pengar.
Rättvist?
Hälsningar
Robert
Jag kontaktade en av mina kompisar i Sthlm och min 350D kamera kommer att erhalla "proffsstatus", om och nar jag kommer till Sthlm i var. Sannolikt kommer jag att fa den rengjord under min vistelse, but "seeing is believing".
bosse

#11, underbart, hoppas att du har bokat in en lång vistelse när du är i Stockholm i fall att din kamera av någon anledning skulle halka ned på listan.
Hälsningar
Robert
Robban, it's out of my hands to book the extension of my stay. Pengar hjalper annars overallt i varlden och Sthlm kan val inte vara nagot undantag. Du far tanda ett ljus, nar det ar dags.
Det hjalpte ju forra gangen du gjorde det.
bosse

Jag ska gå till kyrkan idag och tända ett ljus för dig. En bön är nog det enda som hjälper när det gäller kamerasvervice kan jag tänka mig.
Hälsningar
Robert
Ja, dej kan man lita pa i vatt och torrt!
Hoppas jag hinner med en trip over viken, nar jag ar i Sthlm./bosse