Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 610 ggr
Niklas
0

Säkerhetskopiering

Jag vet att vi har diskuterat det här tidigare,m när det inte var så många aktiva medlemmar, men det vore intressant att prata om det igen.

Hur gör ni med säkerhetskopiering av era bilder? Gör ni kopior? Var och hur i så fall?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Fotar i huvudsak i RAW numera och jag konverterar om filerna till DNG, med inbakad RAW-fil och stor JPG-fil.

Nu är RAW ett patenterat format och inte direkt arkiveringssäkert, så jag sparar filerna i 3 olika format för att filerna ska kunnas öppnas även i framtiden.

Efter konverteringen lägger jag filerna på DVD-skivor som går iväg till ett annat ställe utanför hemmet.

I datorn har jag senaste månadens bilder. I en extern hårdisk lagrar jag en kopia av månadens bilder samt har alla de övriga de övriga månaderna.

De bilder jag redigerar sparar jag i en separat mapp i datorn. Dessa backas upp till den externa hårddisken, men ska börja att få rutin på att backa upp dom på en DVD-RW.

Hälsningar

Robert

Cartman
0

Startade en tråd på Datorn om backupprogram härförleden. Du körde batfiler med kopiering av vissa mappar etc vill jag minnas? Har kört Acronis TrueImage i ett halvår nu tror jag och programmet är kanon. True Image gör en komplett image av C-disken vilken innehåller allt inklusive OS. Köp en extern disk, kör True Image och du har operativsystem och allt på image-filen på den externa disken (komprimerad). Vill du uppliva en fil så packar TrueImage upp image-filen och ansätter en ny enhet i Utforskaren. Härifrån är det bara kopiera men du kan inte ändra. Kraschar C-disken så har du i förväg förberett en uppstartsdisk (skapas vid installationen av True Image) som fixar att du kan läsa från din externa USB-disk? och överföra hela systemet till den nya hårddisken. Vill man flytta prylarna utanför hemmet som Robert gör (smart drag, börjar det brinna…) så gör en kopia nr 2 till annan extern disk.

Niklas
0

Det stämmer, jag gör säkerhetskopior. Det har jag skrivit lite om i en artikel:

Ibland inträffar det osannolika

Jag startade den här tråden mest för att väcka medvetenheten om säkerhetskopiering. Det är fortfarande många som inte har slagits av tanken att säkerhetskopiera.

Vad skulle det betyda för er att bli av med alla bilder?

Vänliga hälsningar

Niklas

Cartman
0

Goodie, så vad gör du nu då (utan att ha läst artikeln)?

Niklas
0

Det är nog ungefär samma. Huvudlagring sker på en extern 250 gigabytedisk. Säkerhetskopiering sker dagligen av allt nytt och ändrat till en annan extern 250 gigabytedisk. Några gånger om året gör jag säkerhetskopior på DVD och lägger i bankfacket. Det betyder att jag alltid har minst två identiska versioner av alla bilder och merparten på DVD i bankfack.

Jag är inte skyddad mot brand i huset när det gäller de senast tagna bilderna. I övrigt känner jag mig relativt säker.

Vänliga hälsningar

Niklas

Cartman
0

Så länge folk blir mer medvetna om vikten av säkerhetskopiering så är jag nöjd.

Susanne
0

Säkerhetskopiering?
*hahaha*

Det är därför jag har så lite bilder kvar sedan senaste kraschen.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

antibody
0

Jag kör numera Niklas enkla och robusta DOS-batchfil och säkerhetskopierar till 3 st skilda klienter i familjens intranet. Utöver detta backup på DVD som dock förvaras i huset. Funderar på att abonnera på ett stort utrymme på www.storegate.se och placera foton och annat omistligt där.

Niklas
0

#8: Det är en intressant tjänst, men det skulle bli vansinnigt dyrt att lagra flera hundra gigabyte. Det kostar 55 kronor per gigabyte och månad. Jag får nog hålla mig till min gamla billiga variant. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

antibody
0

Nix. 20 GB kostar 1999 kr som engångssumma sedan 49 kr/mån. Privat plus.

Niklas
0

Okej. Vad kostar då exempelvis 150 gigabyte? Jag tycker att det var lite svårt att följa prislistan.

Vänliga hälsningar

Niklas

antibody
0

Vad jag förstår verkar man inte leverera 150 GB. Maxytan verkar vara 20 GB vilket ju över tiden blir lite.

Cartman
0

Det kostar ca 50 miljoner dollar att göra backup på sina bilder. Punkt slut.

Niklas
0

#12: Okej, då funkar det inte för mig i alla fall.

#13: :-) Däromkring ligger i alla fall värdet.

Vänliga hälsningar

Niklas

Fotord
0

Jag tar med mig DVDer till jobbet och lägger där. Om det händer något så stort så att bilderna på jobbet och hemma försvinner samtidigt då tror jag att jag har andra saker att bekymra mig om…

AktieTrader
0

Jag lagrar bilder på två datorer hemma.
Bränner dubbla DVD varav en som ligger på jobbet.
Laddar upp bilderna till Streamload (10GB Gratis lagring)