vätskor
Tänkte att jag skulle ge en liten förklaring till mina bilder hur jag gjorde dom ifall nån annan oxå vill leka lite
Dom här bilderna tog jag med min dimage z5 jag hade 1/1000 sec bländare f8 och blixten stod på slow jag satte oxå ett par varv med maskeringstejp runt blixten så att den blir lite dämpad annars blir de så vitt men inte så att klistret kom på blixten
Och för att undvika att få olja,fil på objektivet så tog jag vanlig hushållsfolie(gladpack)och satte de som linsskydd genom att bara spänna fast plasten över linsen med gummisnodd.
Jag använde fil,svarvinbärssaft och vanlig matolja.
Här först lite fil i olja
Mvh/bjorsa

Vilka bilder bjorsa! Någon av dedär skulle säkert passa på whiskysajten, som illustration både till hur whisky ser ut och hur det känns när man dricker det :D
Är det makrobilder som är din grej? Inlägget bubblor var också helt otroligt, vissa bilder var som små universum, gröna planeter över ett eldhav… Det tycker jag är fascinerande, att mikro- & makrobilder kan förväxlas.
Vänliga hälsningar!
Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

#4 Ja eller hur de ser ut innan man får vinterkräksjukan:-)
Jo makrobilder har blivit de jag fastnat för just nu i alla fallm, troligen pga att kameran är så bra på de och sen är de en sån annorlunda värld man får fram precis som du säger en del av bubbelbilderna kändes som planeter fast de var bara små bubblor
Appropå planeter här en bild på de krökta rummet fast på en whiskey sajt skulle de krökar rummet:-)
mvh/bjorsa

Häftiga bilder,,, blir så irriterad att min blixt inte funkar på 1/1000..den går ju ner på 1/500,, men bilderna ser så sköna och inbjudande ut… undrar hur det skulle vara att bada i fil/olja? kanske bra för hyn…

#6 Joda går alldeles utmärkt att bada i lite dyrt bara men vad gör man inte för hyn
.
Jag provade nu att köra utan blixt på 1/1000 och då med bländare f 3,2 och med de dagsljuset som är här nu gick de att fota tog bara 2 bilder och dom blev mörkare men ingen av dom blev några roliga man måste ju ta många för at få några som blir kul de mest blir ju bara skräp.
Man skulle oxå kunna ändra isotalet till ett högre värde (tror de e så) och på så sätt få en ljusare bild för kompensering av ljus.
mvh/bjorsa

Irma tydligen går de inte att köra med blixtläge på slutartider snabbare än 1/500 sec jag hittade detta i manualen för s2 (se bild)
Du får köra med egen ljuskälla ,jag vet att de finns något om det på prylar i fokus där skall de finnas en länkt till ett företag som har gjort en ljusring av starka dioder som man trär över linsen så att man får bra belysning vid makrofotografering skall se om jag hittar den
mvh/bjorsa

Läste lite till och man pratar hela tiden om synchronization flash prova att ändra i inställningar för blixten så att den inte står på auto och synchronization om de går de ser så ut i manualen att de går att ändra där men de står inget om att den skulle gå att köra på så vis men kanske är de bara så att man påpekar att de inte går att köra med synkad blixt på snabbare slutartider än 1/500
mvh/bjorsa

Här en länk till diodbelysningen http://kundweb.netatonce.com/~u24465/Byggsats/index.htm
mvh/bjorsa

#8,9,10.. tack för tipsen..ska läsa och testa med det här så får vi se om jag lyckas… du hittade inte svenska manualen för min kamera?

De var på denna sidan jag hittade den engelska där finns den oxå på spanska å kinesiska men inte svenska http://www.canon-asia.com/index.jsp?fuseaction=support&prod_type=dc
När man söker på canon i sverige så verkar det som om de är ett annat företag som säljer manualerna på svenska men på deras sida fick jag inte upp något .
mvh/bjorsa

på den här sidan skulle du kunna fråga canon om det finns någon inställning som gör att du kan använda blixt vid slutartider snabbare än 1/500 sec ,kanske de finns nån inställning som gör att de funkar.
https://self-service.canon-europe.com/se/pages/ss_web_submit.cgi?PRODUCT_ID=126255&close_ws=1
mvh/bjorsa
redigerar här
När jag klickar på länken så kommer jag inte dit jag hade länkat men de e ju bara att ta din kamera sen får du fylla i felet som då är blixten sedan kommer en följdfråga om felet är avhjälpt med deras svar då säger du nej då skickas du till den sidan jag egentligen hade länkat till där kan man skriva sin fråga på svenska och förhoppningsvis få svar

#13 TACK bjorsa för all hjälp.. ska surfa in och kolla där …..lekte med blommor och vatten idag..har lagt en tråd under övrigt om du har lust att kolla…

bjorsa, helt otroliga bilder du bjuder på. Gul filmjölk? - går det inte att få den vit?
Hälsningar
Robert

#15 Att filen ser gul ut är nog för att de e lite svartvinbärssaft i den och att allt ligger i en ganska gulaktig rapsolja sen så ökar jag på saturation men skall testa å se om de inte går att få kritvit ,man kanske skulle ta gammal svart motorolja med fil i fast då får man ju inte genomskinligheten men däremot skull de vita se vitare ut.
mvh/bjorsa

#17, läckert, ser ut som ett fallande ägg. Mycket bra jobbat!
Robert

Ni behöver inte ha så korta slutartider. Bara ni inte har det för ljust i rummet. Det är blixten som fryser bilden. Den är bara ca 1/50000 sek. På riktiga höghastighetsbolder har men helt svart i rummet och öppen slutare och blixten går av i rätt ögonblick.
Tiderna ni använder är alldeles för långsamma för att fånga droppar utan utan oskärpa. Det är blixten som gör hela jobbet. Släck ner lite i rummet istället och använd läbgre tider.

Aktietrader de där lät intressant nu får de bli stora garderoben i källaren för där blir de mörkt ,var lite tveksam till om min kamera skulle knäppa bild i mörkt rum men de gjorde den vid mitt snabbtest nu,tog supermakro och manuell fokus på 1 cm och blixt sen in i mörkret och visst den knäppte av så nu får man sätta upp ett litet filmjölkslabb där:-)
Tack för förslaget
mvh/bjorsa

#19 tack för tipset..bara att testa mera då.. :-)

Jag får sämre resultat och de e svårare i ett mörkt rum de ser inte ut som om den tar med kortare tid än tidigare får rörelseoskärpa i bilderna med droppar blir de verkligen 1/50000 sec om man sitter i ett svart rum och fotar vattendroppar eller vad som helst ?
Provad med sprayflaska och sprayade ut vatten frmför kameran i kolsvart rum men dropparna blev oskarpa har provat från 1/100 till 1/15 del och bländare från 3,5 till 8 men bara att experimentera vidare trodde ett tag att den tog med vis exponeringstid med blixt därav resultat men de gjorde den inte för testade med 4 sec och blixt och då blev de riktigt suddigt i ett vanligt belyst rum.
Lägger in en den bästa filbilden och där syns oskärpan tagen med 1/13 sec blixt i vanligt läge och bländare 8
mvh/bjorsa

Testade med att köra med 4 sec f8 och självutlösare och manuell fokus och utan blixt i kolsvart rum sen så tog jag blomsprutan och en extern blixt sprutade vatten och blixt samtidigt framför kameran jag använde en blixt från analog systemkamera den heter suntax 9000 quick men frågan är hur kvick den är egentligen för de blir oskarpt.
de finns inställningar på blixten men går de att göra så att den får kortare blixt tid jag har asa från 25 till 1000 jag lägger in en bild på den istället kanske någon som vet om de går att få kortare blixt tid?
mvh/bjorsa

Hittade denna sidan om highspeedfoto http://www.highspeedphoto.tk/
mvh/bjorsa

#25 häftiga bilder dom hade fått till på den sidan :-) jag har inte testat med vätska och droppar ännu,,,ska göra det någon dag…
bjorsa, jag letar efter Bra-inläggs-knapparna??? klick, klick… roligt att du tog upp idén o leker m filmjölk som Johan Hagelbäck!!!

Tack Precis,
De e kul å leka å fil med olja blev rätt så kul då filen nästan automatiskt bildar kulor eller bollar i oljan ,nån gång skall jag försöka att göra som han (hagelbäck) men undrar vad för slags färg han använde för att rita dom olika figurerna i filen eller var de bara sylt ?
mvh/bjorsa
all färg som hagelbäck målade med var från köket :) kryddor o utspädd sylt, så han kunde käka upp den efteråt…
Lek på med maten!

#29 lekte igår med maten fast svårt att få riktig skärpa på bilderna trots att jag satt ett bra tag ville liksom inte funka tror man skall ha lite tur när man sätter sig ned med dom olika skålarna med fil eller större tålamod mitt tryter när jag får träsmak där bak:-))
Här en bild på en karamellfärgad fil där jag blåser bubblor underifrån därav de svarta hålet
mvh/bjorsa

Det är väl mäsken som jäser

#33 Attan jag hade gissat på Guinnes så var det Murpheys :-)