Bländare
Vad betyder bländartalen igentligen?
tex när det står på ett objectiv F1.8D antar jag att det har något med bländaren att göra?
Det jag vill veta med min fråga är hur jag ska kunna tyda siffrona om ni fattar:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
http://foto.ifokus.se/articles/4d712e6bb9cb46221d0447ef-iso-slutare-och-blandare#threadlist-state
Kortfattat är bländaren ett hål i objektivet som reglerar hur mycket ljus man släpper in på sensorn. Ju större hål (lägre bländartal), desto mer ljus träffar sensorn vilket gör att man kan använda kortare slutartid än om man använder ett mindre hål. Man får också kortare skärpedjup med större bländare. Det lönar sig att memorera bländarstegen, som är 1,4, 2, 2,8, 4, 5,6, 8, 11, 16, 22, 32 osv. Ett steg åt höger på skalan sänker ljusinsläppet med hälften och fördubblar skärpedjupet.
Ser du på ett äldre objektiv som har bländarring (en snurrbar ring som du hittar en serie bländartal på) kan du se hur bländaren ändrar storlek när du vrider på ringen. På nyare objektiv (åtminstone nikon) behövs ingen bländarring då storleken justeras via kameran, men det finns det en spak baktill som du kan peta lite på så ser du hur bländaren öppnas. När objektivet är på kameran ställs största bländaren in automatiskt så du ska få så mycket ljus som möjligt i sökaren när du tittar in i den. När du tar en bild justeras bländaren till det som du (eller kameran) ställt den till, och ställs sen tillbaka igen när bilden tagits.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Och om du funderar övar den lilla spaken, och var den sitter, så är det baktill på objektivet, så att man kan se den när man har plockat av objektivet från kameran. Du bör inte göra det alltför mycket, eftersom det kommer in smuts i kamerahuset, damm som seglar i luften, och som kan sätta sig på sensorn. Man kan också råka sätta fingeravtryck på olämpliga ställen om man pillar bakpå objektivet.
På bilden http://migrated.ifokus.se/uploads/09e/09e0cb7bcc7347f281143d858963d118/4nov1855blandaren.jpg kan man se den lilla spaken bakpå objektivet.
När man tar extrema närbilder med omvänt objektiv är det bra att kunna justera den lilla spaken på något sätt, så att man får precis lagom stor öppning på bländaren. Jag har sett någon göra det med en liten bit papp, precis lagom bred för att ställa bländaren i lagom läge. När man har omvänt objektiv så är ju objektivets normala bakände framåt, och ingenting kopplar det till kamerahuset.Man brukar använda en omvändningsring för att kunna ta på det sättet, och med kitobjektivet kan man ta med ganska stor förstoring på så sätt. Man kan till exempel få en myra att fylla hela bildytan.