Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1323 ggr
Tamira
0

Nytt Objektiv till Nikon D90

Hej!

Jag funderar på att köpa ett nytt objektiv till min Nikon D90, det ska vara bra med zoom och relativt snabb autofokus..  Jag fotar mest hästar, men även andra djur i rörelse.

Objektivet bör inte kosta mer än 10 000, och så undrar jag om objektiv till fullformatskameror även passar på DX-kameror? Hade tänkt byta upp mig till en D700 om några (flera) år Glad

/Ida

live for today, dream for tomorrow

Gips
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Alla FX objektiv passar D90(dx) men rena dx objektiv är inte bra på fx

JazzBass
0

Vad har du du? En AF-S 70-300/4,5-5,6 VR telezoom kanske skulle vara nåt för dig? Det är bra speciellt om du inte fotograferar i ridhus utan mest utomhus. Är det mörkt behövs ljusstarkare optik för korta slutartider, och då kan en beggad Sigma 70-200/2,8 eller en 50-150/2,8 funka bra. De är 1-2 steg (2-4 gånger) ljusstarkare än 70-300:an, beroende på brännvidden.

Om du klarar dig utan zoom skulle jag också rekommendera det fasta objektivet AF 85/1,8. Det är urskarpt och snabbt på en D90 och ger drygt dubbelt bättre ljusinsläpp än ovannämnda f/2,8-zoomar. Har du en zoom som du kan ställa på 85mm brännvidd, gör det och kolla hur bildvinkeln funkar.

Alla dessa objektiv utom 50-150 zoomen funkar utmärkt på FX också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tamira
0

#2  Nu har jag ett 55-200mm, nåt billigt jag hittade på cyberphoto..

Har funderat på 70-300 ett tag, men när jag har läst recensioner så har det nästan överallt stått att det inte blir bra skärpa mellan 200-300, känns ju lite avskräckande men kanske inte är så farligt som man tror?

Åh, jag önskar man var rik så man kunde köpa in en massa objektiv och sälja de som inte håller måttet! ;o

[sakring]
0

Kan rekommondera ett 18-200 som jag själv använder. Det heter AF-S Nikkor 18-200 1:3.5-5.6 G ED DX, VR. Det är en utmärkt optik och ger bra skärpa. Jag har även zoom upp till 300 och upp till 400.

Sedan köpte jag ett åt min man i födelsdagspresent som är 70-200 fast det gick på 25´Skrattande

Tamira
0

Vad har du för objektiv som är zoom upp till 300 och 400? Glad

[sakring]
0

70-300 AF Nikkor ED !:4-5.6 D

80-400 AF VR-Nikkor 1:4.5-5.6 D ED

Det senara är inköpt i Singapore.