Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 565 ggr
[PeterWem]
0

SFG

Så var det dags för min tur. Blev kontaktad av fotografernas motsvarighet till antipiratbyrån. Är lika intresserad för Svenska FotoGruppen som för antipiratbyrån.

Dessutom står det på dess hemsida att hobbyfotografer inte har studio/atelje eller fotoblixtar. De har inte sett minCool 

Jaja, de är alltid skoj att provocera de som blir purkna.

[mingdie]
0

Jag gick in och tittade på deras hemsida och kan till en del hålla med dig. Jag förstår att dom försöker skydda sina jobb, det gör väl alla, men sättet dom gör det är inte så särskilt smart.

I stället för att koncentrera sig på fördelarna med att anlita en proffessionel fotograf så kastar dom skit på hobby fotografen och till och med hotar med skatteverket. Sådant uppförande är inte något man gör när man skall marknadsföra sig. Sedan får jag säga att deras tråkiga hemsida med två suddiga bilder inte ger mig ett gott intryck.

Eddie

Martin
0

Vad är adressen till sidan?

mvh Martin

[PeterWem]
0

Svenskafotogruppen.se

Många av dess medlemmar bor runt mig med. Tror de tar 1000 kr i medlemsavgift.

SLAfoto
0

Jag fick mig ett gott skratt när jag läste på deras hemsida. Glad

//Stefan

j114
0

Visst kan man varna för oseriösa fotografer eller hobbyfotografer, men det där är rent ut sagt patetiskt. Har man inte bildseéndet spelar det ingen roll hur länge man utbildar sig, bilderna blir inte bra i alla fall.  Att dom ens orkar lägga energi på sånt där… Fot i munnnen

Jaqueline

Abico
0

"Hobbyfotografer jobbar oftast svart vilket är väldigt vanskligt om denne blir utsatt för en undersökning av Skatteverket."
Jo det verkar var en trevlig grupp det där, själv har jag då aldrig hört talas om hobby fotografer som jobbar svart, men det kanske är jätte vanligt? ^^'

Kram Hanna

Hanna 

[PeterWem]
0

De ville ju ha med mig där, eller iaf ha mitt företagsnamn och kontaktuppgifter. Inte fattat att jag är just en av de hobbyfotografer de vill utrota.

Martin
0

#6 Jag tror i och för sig att det finns många hobbyfotografer som inte tar upp inkomster från fotograferandet, om de inte har så mycket hobby att de har firma registrerad.

Jag tror å andra sidan också att det förekommer yrkesfotografer som inte tar upp alla sina jobb.

Och det här gäller såklart inte bara fotografer, det gäller i princip alla former av yrken där man säljer en tjänst. Men begreppet "oftast" känns inte helt rätt, det innebär mer än 50% av fotograferna i detta fallet och det känns som en för stor siffra.

mvh Martin

jojjehanna
0

Lustigt detta med hobbyfotografer. Innan jag blev egen företagare med mitt fotande (och skrivande) så sålde jag bilder för ca 10-20:-/st så inkomsterna blev inte direkt astronomiska. De gånger jag fick bilder publicerade av tidningar drog de skatt på det har jag för mig. Hur som haver, när jag kontaktade skatteverket för att höra om detta med att starta eget så var det nästan så de försökta få mig att inte göra det "Är det inte så mycket i inkomst så kan du ju vänta med att starta eget" "Är det inte så många tusenlappar så är det inget du behöver uppge" osv var vad den representanten sa till mig. Jag startade dock eget ändå. Så visst, jag HAR fotat svart men då var det så ringa inkomster att de knappt ens uppgick till några tusen/år. Vet inte vad gränsen för att ta med inkomst i sin deklaration är/var så jag KAN ha fuskat men jag undrar det… NU tar jag dock moms på allt och bokför så där oerhört ärligt som man faktiskt ska.