Hund kritik
Fin bild på söt vovve
Jag hade möjligen velat se hela huvudet och öronen, men det är en smaksak. Är det en samojed?
/Désirée
Försök att få fokus på ögonen istället för på nosen. Som det är nu är ögonen lite oskarpa.
Alternativt skulle du kunna använda en mindre bländare (högre F-tal) för att få större skärpedjup och på så vis få hela nosen plus ögonen skarpa på en gång.

Kanske LFCFreddas tal om "bländare" är kryptiskt för dig. Jag vet inte heller om TTL-blixt på din kamera funkar tillsammans med manuell bländarinställning (A eller Av på ratten). Jag ser på bilden skugga, reflex och ljusfördelning som tyder på att du har använt blixt; den andra hunden bakom är mindre belyst än den närmaste.
Kanske du tog inomhus, då det är svårt att få bra bilder utan blixt, eftersom det kan bli väldigt lång exponeringstid om man inte sätter på blixten.
Mot det har jag egentligen inte mycket tips att ge. Bilden visar det du avser att visa, och hunden ser bra ut. Det viktiga är ju vad bilden betyder för dig. Inget jag skulle hänga på väggen, men det är ett personligt val. Jag tycker nog att bilden kan ha blivit så bra som omständighetrerna medger.
I ett vidare perspektiv är det en god idé att lära sig mer om fotografi, för att kunna tämja stort dynamiskt omfång och kunna ta bilder i skiftande ljusförhållanden. Det är ju rätt omfattande, så man får nog räkna med att det tar ett tag att lära sig allting. Det kan vara bra att läsa en del böcker om foto, och framför allt ta väldigt många bilder och pröva allt som man tycker kan vara intressant att få djupare kunskap om. Kameran du har är en av de allra bästa, och den har den bästa sensorn som Sony hade lyckats ta fram för ett par år sedan, innan den allra senaste generationen, som sitter i modellen K5. Din kamera är en mycket bra kamera för att lära sig och den räcker mycket längre än så. Du har gjort ett bra val i mina ögon.
Det finns en del trådar på den här sajten som kan vara värda en titt. Bland annat på min personliga sida har jag länkat till några av dem. Också artikeln ISO, slutare och bländare ger lite information om vad termerna betyder. Det finns mycket mer att gräva i och man kan använda forumets sökfunktion för att hitta trådar om sådant som man vill veta mer om. Det här är så klart ett internetforum, så allt som du hittar här är inte direkt gudsord, men det finns ganska mycket som är lärorikt och intressant.