Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 6307 ggr
annabanan
0

Nytt objektiv till Nikon D3100

Har beställt ett nytt objektiv till min Nikon D3100. 

Det är: Sigma AF70-300/4-5,6 DG NIKON

Och jag undrar om den verkligen passar till min kamera för det verkar stå olika lite här och där, någon ?

Inkanyezi
0

Det framgår inte av beteckningen om objektivet har autofokus med din kamera. Det finns både med autofokusmotor och utan, och det är en sak man måste kolla med den som säljer.

Objektivet utan AF-motor säljs på flera ställen under 1500 kr, medan det nyare med AF-motor kostar ungefär en tusenlapp mer.

Det billiga objektivet funkar, men man måste ställa skärpan själv.

[uppernio]
0

jag har en D3000 och på den funkar Sigma AF70-300/4-5,6 DG.

köpte min på netonnet för ca 1500kr.

kör alltid på program M

Inkanyezi
0

#2 Och program M har inte ett skvatt med AF att göra. Berätta i stället om ditt objektiv har autofokus med din kamera.

[iissa]
0

Eftersom det står AF i objektivets "namn" borde det väll ha autufokus, eller..? Glad

Inkanyezi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, det är just det som är det knepiga med Nikons "instegsmodeller". Objektiv kan heta AF men sakna autofokus om man har en D3100, eller ett antal andra modeller av Nikon, där det inte sitter autofokusmotor i kamerahuset.

På "instegsmodellerna" krävs att det sitter motor i objektivet, medan de mer avancerade modellerna har en motor i kamerahuset, och för över inställningen mekaniskt med en axel i objektivfattningen.

Om man köper Nikon objektiv, så funkar autofokus med 3100 om objektivet heter AF-S eller AF-I. Det finns en tabell i instruktionsboken som anger vilka objektiv som passar och vilka som har autofokus. När det gäller tredjepartstillverkare är det inte alldeles klart av namnet vilka som har och vilka som inte har autofokusmotor.

[uppernio]
0

kameran har autofokus med objektivet.

[uppernio]
0

http://www.sigmaphoto.com/shop/70-300mm-f4-56-dg-macro-motorized-nikon

* Nikon Mount Built in motor lens: compatible with D40, D40x, D60, D3000, D5000

WhoCares-01
0

borde det här objektivet fungera till en Nikon D3100?? har det AF motor?? funderar på att köpadet på mediamarkt då de har nått kampanjpris på det =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Inkanyezi
0

Det borde funka, ja; den äldre modellen utan AF-motor bör vara slutsåld nu. Men du kan kolla med MediaMarkt.

WhoCares-01
0

// Alexandra

Inkanyezi
0

#10 Objektivet som du länkar till heter AF-S, och det har motor för AF, så det passar.

Goseflir
0

Skönt att höra, då passar även mitt 55-200mm som jag köpt (dumt nog tar man inte reda på desa saker innan man beställer)

http://gosmagen.wordpress.com

WhoCares-01
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tack för svaret =)  blir et sånt i början av veckan om de finns kvar =D

// Alexandra