Lagring av bilder
Har idag rensat ut ganska exakt 20 000 bilder jag hade på min dator, och har insett att jag behöver ha något annat än min dator att lägga dom på.
Var sparar ni era bilder? Använder ni er av CD skivor?
http://www.regret-nothing.com

jag lägger över mina på DVD-skivor än så länge, men jag har problem med att vissa mappar inte går att öpnna, trots att alla är sparade i samma format.
skall byta till extern hårddisk sedan, men det är annat som hägrar nu ;)

Jag lägger in dem på en extern hårddisk,sedan bränner jag dem på dvd eller cd som jag har i ett bankfack.Därmed har jag dubbel backup.
#1 Jag tror jag också ska köra på DVD skivor, större yta än CD skovor va?
#2 Ja, det verkar ju faktiskt väldigt smart, ifall hårddisken skulle pajja eller något sådant så har man bilderna ändå på CD skivor.
http://www.regret-nothing.com
Har de på minst en hårddisk, ofta 2 och bränner regelbundet på DVD/CD (ofta DVD). Har ibland flera DVD av vissa fotomappar.

#3, jag köper 4GB DVD-skivor så det får plats en hel del, men som sagt, jag har upptäckt att iaf nåon mapp på alla skivor inte går att öppna, vilket är förargligt.
Varken CD eller DVD är speciellt åldersbeständigt. Så se upp med att bara lagra på dessa medier eftersom hållbarheten är usel. Det ju du redan upptäckt illeripilleri.
Om man gör nya dubbla backuper på DVD varje halvår så kan man nog känna sig relativt säker på att inte bli av med allt. Förutsatt att man lagrar dem exemplariskt.
Jag har fyra separata hårddiskar hemma och en DVD-backup som ligger i bankfack och jag känner mig inte speciellt säker…
Tom
Tom

är på väg att inhandla en extern, känns säkrare, men vill även ha skivor som en extra backup, men frågan är om jag inte helt väljer bort det då jag redan fått problem
satsar nog helt på hårddiskar och dubbelt upp……….
#6 nej, visst är det hemskt! Har också flera DVD:s liggande i bankfack, hoppas det är en bra miljö!
Tänk bara på att lite billigare skivor man köper i flerpack ofta har lite begränsad livslängd, dvs att info som bränns på dem kan bli svår att läsa om skivan ligger länge. Nu pratar vi inte om månader utan nog flera år men ligger en skiva i 10 år är det inte säkert att den går att läsa sen.

Jag har mina bilder på två datorer och datorerna är på olika platser. Det borde räcka…
Oskar

Jag lägger över mina biler på dvd och externhårddisk som är endast igång när jag ska hålla på med bilder inte annars

det finns ju hårddiskar man kopplar till den vanliga som man bara kan lagra bilder på.. har sett det nånstanns, ska ta och köpa en själv kanske. Jag lagrar nu mina bilder på CD-skivor. hr inta laddat över alla bilder än, men det är jusst nu 57 proppfulla cd-skivor.. :P inte så lite endå..