Mors dag

Två saker hos bilden stör mig kraftigt, och det lär finnas tid att ta en ny som blir bättre. Därmed inte sagt att du eller din mor skulle ha samma idé som jag om de sakerna.
Det som stör mig mest är att färgerna är övermättade, och att de går till klippning i rött och grönt. Det beror på överexponering, då bilden är tagen i solsken med ISO 100 bländare 5,6 och 1/125 sekund, men kanske också på bildbehandling, då det är svårt att få klippning i grönt om man inte överexponerar väldigt mycket. Korrekt exponering i solljus är i regel bländare 16 med samma slutartid som ISO, alltså 1/100 f/16. Eftersom histogrammet nu går till att någonting är nästan svart, tyder det på att kurvan har tänjts i redigeringen. När man exponerar rätt får man kanske i stället någonting underexponerat i bilden, men det är mindre störande än överexponeringen. Då kan man behöva lyfta den nedersta delen av kurvan något lite för att få bilden så ljus som man vill ha den. Histogrammet ska i regel aldrig nå någon höjd i höger kant, utan sluta vid baslinjen.
Om bilden är tagen som jpeg och man inte jobbar från RAW, är det främst exponeringen som man kan sänka mättnaden i övermättade färger med. Om man jobbar från RAW har man ofta tillräckligt med data för att få fram bättre teckning genom att minska mättnaden i färgen som klipper, förutsatt att man inte har exponerat mer än ett steg för mycket. Den här bilden kan vara mer än två steg överexponerad.
Den andra saken som stör mig är att en av blomklasarna är väldigt oskarp. Det kan man slippa om man väljer en mindre bländare. Bilden är också "överskärpt", vilket syns främst på kanterna på löven, men det hjälper inte upp oskärpan i blomklasarna.
Då beror det på redigeringen för bilden som original är inte i närheten lika färgglad som den redigerade bilden så där kan jag nog göra en hel del.
Att den främmre blomman är oskarp tyckte jag gav lite mer liv till bilden men på den punkten tänker nog alla olika antar jag.
Ska se om någon av dom andra bilderna är bättre och trixa med färgjusteringarna litegrann.
Tack för tipsen, nu till arbetet!
http://gosmagen.wordpress.com

Den är tagen med nästan två steg mindre exponering och är ett bättre utgångsmaterial.
ISO 100, 1/200 f/7,1.
Lägg märke till att histogrammet slutar nästan vid baslinjen i högerkanten; helst ska det gå ända ner till noll där, men här har du betydligt mindre överexponering än i den andra bilden, genom att både bländare och tid är mindre.
Om man vill ha bilden ljusare, krummar man kurvan uppåt genom att lyfta lite grann ungefär en fjärdedel från vänster.
Histogrammet visar att kamerans jpeg-framkallning inte tar hela dynamiken i motivet. Det spelar inte så stor roll om det mörkaste representeras, högdagrarna är viktigare. Möjligen kan man i högkontrastsituationer, som exempelvis starkt solljus och lövverk, vinna lite på att använda Active D-lighting, vilket sänker exponeringen för att spara högdagrar och framkallar med en annan kurva för att få fram skuggorna.