Ska jag köpa en bättre kamera?
Jag skulle behöva lite hjälp med en sak.
Det är så att för 1 ½ årsedan så köpa jag en nikon D5000 och jag känner nu att jag vill byta upp mig lite. Men jag har funderat nu ett bra tag om jag verkligen behöver en bättre kamera. Jag har haft funderingar på att bli fotograf men just nu vill jag bara ha det som en hobby. Jag vill gärna ha en bättre kamera då den jag har nu känns lite för enkel och lite för nybörjare, men kanske det är bättre att bara köpa till några bra objektiv istället.
Vad tycker ni? skulle gärna vilja ha lite tips och råd.
Vad är det som begränsar dig? Du måste nog veta det före vi kan svara vad du behöver. D5000 är en väldigt bra kamera. Vad har du för objektiv idag, och vad vill du fotografera och i vilka miljöer?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#1 Det känns som att jag inte kan utvecklas mer med D5000, Och sen tycker jag det är lite synd att D5000 inte har en inbyggd fokusmotor.
Jag har kitobjektivet 18-55, nikkor 55-200mm och nikkor 50mm f 1.8
Jag gillar att fotografera lite olika saker, och har funderat vad det är jag vill fokusera på och så, så antingen porträtt eller fåglar/djur.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Undrar som tidigare, vad är det du saknar? Med din kamera kan du fota helt manuellt precis som på de mer avancerade kamerorna så det borde inte vara något som begränsar dig.
Att kameran inte har inbyggd autofokusmotor bör heller inte vara något större problem så länge du köper objektiv med autofokusmotor.
D5000 är absolut ingen dålig kamera och den bör du kunna ha länge utan att "växa ifrån" som många så populärt uttrycker sig.
Okej, ja ni har nog rätt, men det är väl alltid så att man är nöjd ett tag sen så vill man ha något ännu nyare och bättre. Men skulle det vara bättre att köpa till något mer objektiv? och isåfall vilket skulle ni rekomendera?
Det beror helt på vad du tänkt fotografera och vad du saknar hos de objektiven du har idag. Är det större bländare du vill åt, mer vidvinkel eller längre zoom? Inget av de objektiven du har idag är dåliga.
#5 jag skulle vilja ha ett objektiv med mer vidvinkel, och sen även ett zoomobjektiv med större bländare.
Köp en Nikon d700, den är nice med bra isoegenskaper, ett 24/2.8 till är fint samt ett fast 85 + lite till prylar;)

Om det är läge att köpa en "bättre" kamera kan ju bara du själv avgöra.
Det är självklart helt omöjligt för någon annan att veta vad som kan vara bätttre för dig än kameran som du har nu. Att "känna för" att "byta upp sig" och att ha funderingar över att kameran känns lite "för nybörjare" och att du känner att du "inte kan utvecklas" med den är ju inte speciellt upplysande.
Kameran som du har är en av de bättre av senare års kameror. Självklart finns det nu kameror som tekniskt har bättre egenskaper på ett eller annat sätt, men det har ju inte ett smack med din utveckling att göra. Det går att göra ett bra jobb med kameran som du har, den räcker hela vägen fram, och den kan utan problem användas yrkesmässigt, åtminstone om man hanterar den lagom varsamt. Om du inte kan utvecklas med den, så är det knappast kameran det hänger på.
Men om det verkligen är så att du inte tycker att den verkar rätt för dig, så borde du nog göra lite större ansträngningar för att ta reda på vad du verkligen vill ha. Det handlar inte om att köpa objektiv i första hand, egentligen inta alls om att handla grejer utöver vad du redan har, om du inte kan formulera ett behov, som din kamera inte kan uppfylla. Och det där med fokusmotorn är inte relevant. Det blir inte bättre eller lättare av att motorn till fokusering sitter i kameran, och det finns massor av bra objektiv med inbyggd fokuseringsmotor till vettigt pris. De flesta av dagens kameror har inte fokuseringsmotorn i kamerahuset, utan den brukar sitta i objektivet. Man det har som sagt ingen betydelse; faktiskt inte i särskilt hög grad ens på priset.
Självklart kan du köpa vad du vill, men det kommer inte att hjälpa dig att utvecklas som fotograf, om det inte är just att du tar reda på vad som verkligen skulle passa just dig bäst och handla därefter. Mitt val var en spegellös kamera, för att jag ville ha en sådan, och för att det passar mig på mer än ett sätt. För mig är den bättre, trots att jag har tillgång till en Canon spegelreflex som faktiskt både är lite skarpare och har något bättre dynamik. Den passar mig, och därför var den rätt val för mig. Av mina senaste femhundra bilder har jag inte använt autofokus på mer än något tiotal, medan resten är gjorda med gamla objektiv som bara kan fokuseras manuellt. Möjligheten att använda de gamla objektiven var också ett skäl till att välja den spegellösa kameran.
Som sagt; det är inte lätt att veta vad som är bättre, eftersom det kan vara helt olika saker för olika personer. En Pentax K5 har inte heller någon autofokusmotor i huset, men den har i alla fall en hel del egenskaper som rent tekniskt är rätt mycket bättre. Själv skulle jag inte välja en sådan, utan jag skulle nog titta mer åt exempelvis Sony α77 eller α55. Men det hanslar ju om personliga preferenser, och det som passar mig kanske inte alls passar dig. Det finns också någon intressant kamera från Samsung, som har den hittills bästa bildskärm som jag har sett, och den är smidig i formatet, men skärmen går inte att vinkla.
Så det finns en himla massa olika kameror att välja på, men bara du kan avgöra vad som passar just dig. Och det har inte egentligen med din förmåga att utvecklas att göra; medlet att utvecklas är ingenting som sitter i kameran, utan det sitter helt hos fotografen. Kameran du har är bra, och den går att utvecklas med. Det är helt otänkbart att du skulle ha tömt ut alla möjligheter att utvecklas med den.
#8 Pentax K5 har visst fokusmotor i kameran. Det gör att man kan använda alla gamla objektiv till denna. Den har också en bra mattskiva som gör att man enkelt kan fokusera manuellt med dom riktigt gamla objektiven.

Tack för att du rättar mina grodor mingdie.
Själva grundidén är ändå ganska klar. Det finns kameror, som likt Pentax K5, Nikon D7000 eller Sony α77 (den sista finns väl inte än), som har bättre tekniska egenskaper, men i grunden har alla systemkameror allt som behövs för att man ska kunna utvecklas. Det kan finnas vårtor av olika slag i konstruktion och firmware, som gör att man kanske inte gillar vissa modeller, men det handlar oftast om rent personliga ställningstaganden. Alla har vissa gemensamma drag som gör att man har tillgång till de grundläggande funktionerna, det som ofta här efterfrågas som "inställningar".
Man kan alltså göra alla relevanta inställningar med alla systemkameror; skillnaderna mellan de olika kamerorna är dels tekniska vad gäller uppbyggnad, åtkomlighet av olika funktioner, sensor och övrig elektronik samt funktioner inprogrammerade i firmware. Det sker också en ständig utveckling mot bättre sensorer och mot bättre firmware, vilket gör att nyare kameror ofta har bättre tekniska egenskaper än de äldre. Men det blir inte automatiskt "bättre bilder" för att man har en tekniskt bättre eller mer avancerad kamera.
Visst kan man köpa sig det som är allra bäst, men det gör inte automatiskt att man utvecklas som fotograf. Det går lika bra med nybörjarmodellen. Det är först när man slår i taket för vad det man har kan klara, som man har orsak att se sig om efter något annat som kanske klarar det som man önskar sig. Men då måste man också kunna formulera var bristen ligger. Att man "inte kan utvecklas" är inte en brist hos kameran, utan hos fotografen.
Tack för svaren, jag har bestämt att ha kvar min kamera och ev. köpa ett nytt objektiv. Det jag känner med min kamera är att bilderna är av dålig kvalite men det kanske bara är jag som inbillar mig det. Och sen vissa dagar så blir bilderna jätte bra och sen andra dagar så blir dom inte alls bra, men det har ju mycket med humöret och sånt. Mår man inte bra och är stressad så blir ju inte bilderna bra och mitt liv är ganska rörigt just nu så det kanske är därför.