Porträttfotograf priser?
Hej! Vill undersöka lite vad alla fotografer tar för ett porträtt fotouppdrag i studio/studio miljö? (t.ex. bilder som kan användas till visum osv)
That that don't kill you can only make you stonger
Bilder till legitimationer, pass och så vidare skall tas av speciella godkända fotografer, som vet reglerna för hur dessa bilder ska se ut, så jag antar att även visumbilder hamnar i denna kategori. Vad dessa bilder kostar kan du gå in till en fotohandlare som gör sådana bilder och fråga där. Om du istället menar att du vill ta helt vanliga porträtt, så varierar priserna på sådana en hel del, beroende av hur duktig fotografen är och hur mycket tid fotografen lägger ned på arbetet - fotografering + efterbehandling + utskrift
/Désirée
#1 vaddå "skall tas av speciella godkända fotografer" ? Man behöver inte vara godkänd för att få ta körkortsfoto, det får vem som helst göra. Reglerna finns här
#0 Du kanske hittar lite inspiration för priser på min hemsida under porträtt - prislista.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
#2 "Vem som helst" kan inte uppfylla kraven och det borde du förstå mer än väl, eftersom du själv är en duktig fotograf. En bekant till mig som är yrkesfotograf med fotoateljé och så vidare gjorde ett test tillsammans med en kompis som inte är yrkesfotograf men en duktig hobbyfotograf. De tog likvärdiga foton av samma person och skickade in - det var yrkesfotografens bild som blev godkänd, den andra refuserades utan närmare motivering. Så det där med att "vem som helst" kan göra sånna foton är allt en sanning med modifikation.
/Désirée
Tack för hjälpen =D
#3 Nej Desk. Vem som helst KAN göra det, och man behöver inte inte ha något godkännande av något eller någon. Man kan t o m göra det i en fotoautomat. Mitt passfoto och många andras är ifrån en sådan
.
Vad skulle den lilla historien bevisa? Man kan ju bara ha en bild på körkortet, och det spelar ingen roll om fotografen kallar sig yrkesfotograf eller hobbyfotograf. Så länge bilden följer reglerna jag länkade till tidigare blir den godkänd.
Det börjar gå lite för off-topic här känner jag, och föreslår att vidare diskussion om körkortsfoto bör tas i en separat tråd.
Medarbetare på foto

Kanske är för att en del ambassader refuserar visumfoton som inte helt uppfyller deras krav. Men det finns alltså inget formellt "godkännande" av fotografer, det handlsr om krav på hur bilden utförs. Jag har jobbat med att ta pass- och visumfoto under ungefär åtta år. (Numera tar man passfoto bara till utländska pass.)
Det är särskilt den amerikanska ambassaden som har mycket stränga krav på hur fotot ska se ut, men det finns kanske också andra som kräver mer av bilden än vad som är lätt att göra. De amerikanska bilderna ska vara rakt framifrån "så att båda öronen syns" och med helt vit bakgrund. När bilderna inte godkänns på ambassaden är det oftast att bakgrunden inte är helt vit. Jag ser det som närmast kitsligt ibland, eftersom de kan neka att ta emot bilden om den så bara har en svag toning i bakgrunden, men så är deras regler. De är också mycket noga med måtten, dels bildens yttermått, dels måttet på huvudet.
Och det som är knepigast för "vem som helst" är att åstadkomma en jämn vit bakgrund.
Det är nämligen ett foto som ska användas på ett americanskt visum som jag behöver, så då kanske man måste gå till en proffs fotograf?
Ta kontakt med amerikanska ambassaden och fråga dem vad som gäller.
/Désirée
En vanlig fotoautomat uppfyller tydligen USA:s regler för passfoto för jag har inte haft några problem att komma in med mitt enkla foto. Däremot tar polisen numera sina egna bilder till pass, åtminstone i Göteborg. Så att gå till fotograf är bortkastade pengar eftersom dom inte tar emot det.
Deklol den lilla historien visar att långt ifrån alla foton som skickas in till körkort, annat leg eller visum godkänns och eftersom du är en kunnig fotograf borde du fatta detta utan förklaring. Självklart skickade mina bekanta först in "amatörfotot" som var så likt "proffsfotot" att de t o m själva hade svårt att särskilja dem. Så NEJ VEM SOM HELST KAN INTE ta godkända foton för id-handlingar, pass, visum med mera!
/Désirée

Kanske det är värt att nämna i det här sammanhanget att EU-medborgare inte behöver visum till USA för kortare vistelse, turism, besök o dyl. Vi som har svenska pass är undantagna från krav på visum. Man gör bara en deklaration när man kommer fram och lämnar fingeravtryck, och de tar en bild i passkontrollen vid inresan.
DesK,
det du sa om att passfotona måste vara tagna av "speciella godkända fotografer" är utan tvivel bevisligen felaktigt, eller hur? Hur får du då ihop det om att vem som helst som följer reglerna länkade till ovan inte kan ta sådana foton?
Jag förstår inte ditt tänk där. Precis som jag inte förstår hurvida bra jag är på att fotografera är relevant för denna diskussion?
Medarbetare på foto
Vi kan sluta diskutera vem som får ta passbilder eftersom passexpeditionen numera själva tar dessa foton.
Menade körkortsfoto. Körkort är en typ av och kan användas som id-handling
Medarbetare på foto
Jag ska vara i USA ett år som utbytesstudent, så det är därför JAG behöver ett visum kort då dom tydligen inte får vara tagna i vanliga fotoaoutomater

Det är enklare att låta en proffsfotograf göra det, och ett rätt vanligt pris numera är omkring 150:-
Jag gick själv till en fotograf för att ta till mig och min fru för någta år sedan (Sergel Foto), men när vi gjorde ett bara till min fru ett år senare, tog jag bilden och printade hemma. Men som sagt, enklast att leja bort. Man betalar och får ett bra jobb utfört.
Och för gäststudenter eller de som ska arbeta i USA behövs som sagt visum.
Mina päron har hittat en men h*n tar 270:- Men då får jag en digital bild (färdig och klar) samt ett utskrivet färgfoto. Är detta ett bra pris?

Det är ett bra pris om det bespar dig besvär och om bilden är värd det för dig.
#17 Kan ju tycka att 270 kr inte är något att bråka över i det här sammanhanget 
Hoppas du får ett fantastiskt år!!
#18 Oki =D
#19 Oki =D Ja, tack =D