Några frågor
Halloj :D
Hur får man bra bilder på sina husdjur?
Om vi tar denna bilden som ex. så är denna bilden för mig en fin bild på min lilla kanin Orange, men för er som inte ens visste om att hon existerade förrän ni såg bilden. För er säger bilden säkert inte särskilt mycket.
Så hur gör man? Hur får man en bild på sitt husdjur (syftar främst på gnagare) som är fin även för folk som inte har någon reltion till djuret?
Sedan undrar jag också om ni skulle kunna ge något förslag på en bra kompaktkamera. Alltså inte en vanlig liten kompakt, mer en system fast med fast objektiv.
Söker främst en med bra macro, gärna en som kommer riktigt nära, och dens inställningar ska vara som en systems. Så men bl.a kan 'leka' i det manuella läget. ^^
Jag är verkligen jätte sugen på att lära mig fotografera, jag har läst tråden om ISO, bländare & slutartid och börjar få klämm på det. :P Men om någon har lust får ni gärna slänga in en komentar full med en massa foto-tips. 
Och sista frågan är, vad är brännvidd? 
Skulle vara super tacksam för svar. :D /Cochon
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Den bilden är helt okej, tycker jag men det finns många här som säkert kan komma med tips och idéer hur den kan göras på annat sätt 
Vad beträffar kompaktkamera med manuella inställningar så har jag en Canon G11 som man även kan fota i RAW med och den har de flesta andra inställningsmöjligheter som en systemkamera. G11:an har fått en uppföljare G12 men jag vet inte vad det är för skillnad på dem.
På Fotosidan kan du läsa om brännvidd
/Désirée
Ja, bilden som sådan är inte speciellt intressant för mig som åskådare. Jag ser att det är en fin kanin fotograferad mitt på dagen i ganska starkt solljus, men mycket mer än det ger inte bilden mig. Här är några tips för att komma vidare:
- Försök skapa intressanta och bra kompositioner. Läs mera bl.a. här: http://www.digital-photography-school.com/digital-photography-composition-tips
- Försök fånga bra uttryck om det är människor och djur du fotograferar. Timing är a och o
- Försök fotografera då ljuset är som bäst
- Använd kort skärpedjup för att isolera huvudmotivet från resten av bilden (svårt dock att få kort skärpedjup med kompakter p.g.a. små sensorer och de korta faktiska brännvidderna som används)
- Exponera "rätt" och var noga med vitbalansen
- Efterbearbeta bilderna något, det kan betyda mycket för slutresultatet
Man kommer långt med bara lite mer eftertanke innan man trycker på avtryckaren, och det är inte fel att läsa på lite om komposition osv så bekanta dig gärna med länken ovan och googla själv på photo composition så hittar du en hel del. Finns massor med tips på nätet. Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Visst är det hippt med käcka råd, men de kanske inte är lika enkla att följa.
När jag tittar på bilden är dess starkaste grafiska form buren, det vita gallret, som dominerar bilden helt. Enligt mitt sätt att se ska det ju inte finnas där om det är en bild på kaninen.
Kaninen har ganska jämn färg och ett lite ulligt hårlag, som gör att det är svårt att få den att "stå ut" i bilden, särskilt när den tas i en så kontrastrik omgivning som en gräsmatta och man har en kamera som ger skärpa överallt. Kort skärpedjup är ett sätt, men det går inte om man inte har en systemkamera och relativt stor bländaröppning. Kompaktkameror har alltid mycket stort skärpedjup. Då får man försöka hitta en lugnare bakgrund.
Om man vill ha mer struktur i pälsen och mer dynamisk återgivning av kaninen när man tar den i solljus, bör man inte ha solen i nacken, utan det kan bli mer liv i bilden om ljuset kommer snett från sidan, eller kanske rentav snett bakifrån, men då kan man behöva lätta skuggsidan med en reflektor, eller kanske till och med med blixten. Kaninen är ju rätt nära, så det funkar bra att ta med upplättningsblixt; den orkar lysa upp skuggsidan, men den ska vara dämpad. Blixten får inte ge ett dominerande ljus om man använder den för att lätta skuggan. Det är ett finlir som kan vara knepigt att lära sig, och på en del kompaktkameror funkar det inte alls att använda blixt för lättning på ett bra sätt.
Själva motivet, kaninen, kan komma mer till sin rätt om den inte ligger utsträckt precis tvärt mot synriktningen, utan att det är lite snett, Det är också bra om man kan uppleva kontakt med ögonen i bilden, att kaninen så att säga bjuder på den.
Så det är bara att jobba på; på den igen. Det kan ta tid att få allting att stämma, men det är ganska roligt när man lyckas få bilden precis som man har tänkt sig, och det är också kul när man lyckas få bilden så att andra tycker att den är "Wow!".
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Jo, har funderat på en Canon G-någoting :P eftersom jag redan har en G2, och den är ju bra. Men eftersom den är gammal så har den t.ex inte så många bländar steg (eller vad man nu ska kalla dem) Och ISO:n är också väldigt låg… Tack för tipset i alla fall. :D
Har fått upp ögonen för en Canon SX30 IS, det värkar som ett bra kamera, någon som har någon komentar om den?
#2 Tack för tipsen och hemsdian, hemsidan värkar bra, bortsett från att den är på engelska. Hehe, gillar inte det språket. ;P Får läsa lite mer på den lite senare i alla fall, också får jag leta runt lite på nätet. Som sagt, tack för tipsen :D
#3 Aha, jo bilden är ju tagen med en hundraprocent kompaktkemare så skärpedjupet kunde man inte ändra, men det är ju därför jag vill ha en kamera som har inställningar som man bl.a ska kunna fiffla med skärpedjupet. Men det är ett bra tips, så det ska jag försöka tänka på. :D
Hehe, precis, det är ju alltid kul med ett 'Wow!'. ;)
Tack för tipsen! :D
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋