D90 vs. D7000
Kollade runt lite på nytt kamera hus och har hittills pendlat mellan D90 och D300, men D90 känns som om den ska vara lika som min D80 bortsett från filmningen, vilket betyder att jag inte växer i den som jag vill.
D300 är för mig alldeles för stor men helt klart något att växa i känns det som då jag testat en kompis samt skolans D300.
Samt att D300 är lite för dyr för mig och jag vill helst inte köpa begagnat då jag är emot det lite, den lurande risken.
Kollade runt lite på kamerahus och hittade D90 och en D7000.
D90 har 12.3 mgp och en D7000 ska ha hela 16.2 mgp.
D90 kostar 6000kr.
D7000 kostar 10.000kr.
Vilket innebär att D90 helt klart är mer i min ekonomiram än vad D7000 är.
Men vad är skillnaden mellan de?
Visa gärna bilder (oredigerade tack!) ifrån både kamerorna och skriv gärna ut objektiv och inställningar (bländare, slutartid osv).
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fast är det så stor skillnad mellan 12 och 16 Mp om man nu inte ska dra upp sina foton i megaförstoringar?
Tror inte att det är DET du ska haka upp dig på. Andra här inne kan säkert förklara skillnaderna myket bättre än vad jag kan
Har en D90 med 18-55objektivet på hemma, ska se om jag kan komma ihåg att lägga upp någon/några representativa bilder i kväll…
#1 Skrev mest skillnaden som jag såg när jag kollade lite snabbt, är inte så bra att se skillnader mellan teknologiska saker =/
Gör gärna det!
Det lilla jag har sett av D7000 är att den har något bättre brushantering än D90.
D7000 presterar ungefär ett steg bättre än D90 på höga isotal, dvs iso 3200 på D7000 ser ut ungefär som iso 1600 på D90. D90 i sin tur är i min åsikt mellan ett och två steg bättre på höga isotal än D80.
D7000 har ca 40 fokuspunkter varav 9 korslagda (=känsligare och bättre), medan D90 har 11 varav en korslagd. Det är en väsentlig skillnad. D300 har å andra sidan 51 och är riktad mer mot proffs som behöver en riktigt bra autofokus som hänger med i alla lägen.
Skillnaden mellan 12 och 16 megapixlar är i praktiken inget alls att hänga upp sig på. Det kan betyda att man kan beskära bilden från D7000 lite mer men det beror också på om objektivet är tillräckligt skarpt. Ser man på bilder i normal storlek på normalt betraktningsavstånd så behövs inte så mycket pixlar. Har du en dataskärm med upplösningen 1920x1200 (Full-HD, 16:10) räcker det med 1920x1200=2,3 megapixlar för att fylla hela skärmen…
D7000 är också något mer avancerad än D90 och har mer inställningsmöjligheter. Den är också något kraftigare byggd så den tål tunga objektiv bättre, men i alla fall i teorin inte riktigt på samma nivå ändå som D300 och uppåt.
Vad du väljer beror nog på vad/var/när/hur du huvudsakligen vill fotografera. D90 listades f.ö. som "discontinued" för ca en vecka sedan. Det gör den inte till en sämre kamera, men ska man ha en ny sån får man skynda sig lite, snart är dom slut…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
lite bilder från Nikon D7000, en otroligt grymm kamera. Valde mellan den och en D90 men det fick bli D7000 eftersom att jag kände att det är en kamera jag kommer kunna ha länge!
körsbärsträd
Nikon D7000 + 18-105mm
datorn vill inte visa vilka inställningar tyvärr,
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
någon annan blommsak
nikon D7000 + 18-105 mm
Medarbetare på Djurfoto
Tycker att min kattbild förlorade en del i kvalitet när den gjordes om från RAW till jpg och sedan drogs ner till 1,1 Mb, men men… Vill du så kan jag ju maila den i fullformat istället. 
På lite kul lägger jag även upp en bild från dotterns D40 som jag tycker ger riktigt bra bilder den också…
f5,6 1/800 iso 200
Alltså, D7000 har bättre möjligheter som dom redan sagt här uppe, så då beror ju det också på. Kommer du få användning av alla inställningar som finns? Eller kommer det räcka med en D90?
Sen brusreduceringen i D7000 är otrolig, själv fotar jag mycket hästar, där man ibland kommer till ridhus. D7000 klarar av att man höjer ISO så pass att det blir hyfsade bilder med ett 70-300 4.5-5.6 objektiv i mörkt ridhus.
Bifogar en av mina favoriter jag fotade. Det ända jag gjort med bilden är att jag beskärt den en aning.
1/250 f.4.8 ISO 4000
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
Jag gillar D7000 bättre, fast D90n är också bra. Men det som gör att D7000 vinner för min del är nog att den har mer AF punkter. ;)
/ A
Hittade den här länken till youtube via cyberphoto, den kanske kan vara till lite hjälp:
http://www.youtube.com/watch?v=wPrsFSbZpCU&feature=player_embedded#at=93
den fick mig att välja om jag skulle ta en d90 eller d7000 :)
Medarbetare på Djurfoto
Tack för alla svar!
Huvudsakligen vill jag ju ha en kamera att växa i och upptäcka nya saker med, fotograferingen är väldigt allsidig då det kan vara allt ifrån barnporträtt och macro till häst och motocrosstävlingar.
om du vill ha macro och kanske då ett teleobjektiv skulle jag rekomendera att antingen köpa en lite "billigare" kamera och lägga pengar på objektiv och kanske senare byta upp sig om du nu inte har pengar till att lägga på en lite "dyrare" kamera och även till objektiv. Men objektiven kommer du ju behöva oavsett vilken kamera du köper. :)
Medarbetare på Djurfoto
#17 Ja, precis. De kommer ja ju behöva oavsett och jag är medveten om vilka objektiv som rekomenderas till vad.
Det är just det här med att jag vill ha något att växa i, upptäcka nya möjligheter med osv.
Är väldigt nöjd med min D80, men vill ha mer utmaning och få lära mig mer. Macro fotar jag egentligen ganska sällan, men det förekommer.
Mitt fotograferande är mer åt djurhållet och då alla sorters djur i alla situationer. Men även porträtt (människa med), motocross, folkrace osv fotar jag. Jag upplever att min D80 klarar detta riktigt bra och är nöjd med vad den ger, men vill som sagt växa lite med kameran och jag känner inte att jag kan växa mer med min D80 utan det är dags att byta upp sig. =)
Ja, jag började på min D60 och köpte ett teleobjektiv till för att jag visste att jag skulle behöva ett sånt och allt när jag väl fick ihop pengar men när jag kände att jag ville byta upp mig så köpte jag mig en D7000 och sålde min D60.
Men du tjänar nog ändå på att köpa en lite "dyrare" kamera och slippa byta upp dig som du nog kommer vilja göra om ett år eller så. Och om ett tag köper du till dig dom objektiv som du behöver, om du köper ett tamron eller vad du nu vill så kostar dom ju inte direkt jätte mycket om man jämnför med nikons egna. ^^
Medarbetare på Djurfoto
#19 Jag ska ju sälja min D80 isf, men får se vad det blir. Är ju nöjd med den, är lite obeslutsam =S
Tack för alla svar!