Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1123 ggr
Diizkmedel
0

AKUT HJÄLP!

Jag tog bilder i bara RAW format med min kamera idag. Men nu när jag laddar upp bilderna (ca 500 bilder) till datorn så är det i något konstigt format jag aldrig sett och man kan inte se själva bilderna! Vad ska jag göra? :O

Tacksam för svar

MVH// Jessica

That that don't kill you can only make you stonger

abosara
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är diabetiker typ 2 sedan några månader sedan  och vill nu börja med LCHF-kost. Kan någon hjälpa mig att komma igång? Vad ska jag tänka på beträffande insulin och andra mediciner?

Liz85
0

RAW-formatet är ett format man kan välja om man vill kunna få alla info av bilden med och kunna redigera bilderna i datorn mer ingående.

Utan RAW försvinner en del info av till exempel färger, om jag inte missminner mig. Med RAW-filen ska det medfölja en jpg-fil med samma namn.

Liz85
0

Eller vänta nu… tog du bilder med BARA raw-formatet? Alltså ingen jpg alls? Går det inte att öppna i något redigeringsprogram eller dyligt i sådana fall?

Noob
0

Det konstiga formatet är just RAW formatet. Du kan öppna/konvertera det till andra format med programmet "Canon digital photo professional" som du fick med kameran när du köpte den.

Finns några andra program som är bra också om du inte gillar det, t.ex så finns det ett gratis program på hasselblads hemsida som är helt ok.

Diizkmedel
0

#2 & #4 Ja, bara RAW då det var en som sa att bilderna tydligen skulle ha bättre kvalité då. Men kan man använda photoshop CS5?

Och #1 jag vet inte riktigt vad du babblar om xP

Hellas
0

Jag använder ViewNX 2 det är ju en Nikon produkt.
Nikon döper dock sina RAW filer till .NEF så jag vet inte om det programmet fungerar med andra typer av RAW filer.

Det borde ha följt med programvara på CD skiva då du köpte kameran kolla annars på just din modells hemsida, det kanske finns någonting där.

CS5 vet jag ingenting om men ibland kan det vara så att man måste hämta hem tillägg för att en produkt ska visa specifika bildfiler.

Ps. Jag började själv fotografera i RAW format för inte alls länge sedan och det är det bästa jag gjort hitintills men jag har valt att kameran tar både RAW och JPG just nu, jag kommer dock sluta med det eftersom det tar ytterligare extra plats på minneskortet.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

cinna
0

Öppna dem mha "Bridge" som du väl har på datorn om du har CS5…?
Annars gör som #4 föreslog: Använd det program som följde med kameran…

Vet inte om Raw-formatet skulle ge bättre kvalitet bara sådär, men du får framförallt bättre möjligheter att påverka bilden i datorn då bilden innehåller SÅ mycket mer information än en jpg.bild.

Går jag till mig själv så tycker jag det är helt underbart att t ex kunna rätta till vitbalansen eller exponering i efterhand

Du kan säkert få en mycket och mer teknisk förklaring om skillnaden mellan RAW och jpg, så det lämnar jag med varm hand över till någon annan.

Inkanyezi
0

#5 "Bättre kvalité" hänger helt och hållet ihop med hur man bearbetar bilden, och RAW ger större spelrum för bearbetning, eftersom jpeg är ett färdigbearbetat format där kurvorna för de olika färgerna redan är låsta.

RAW är egentligen ingen bild alls, formatet är inte heller någon standard, och det saknar bland annat information om färg. Det är enbart råa obearbetade data från sensorn, där man kan ge färg åt de olika dataposterna genom att hålla reda på positionen i filen, och där alla data är linjärt representerade, vilket de inte är i en färdig bild. RAW är bara data från sensorn, de måste bearbetas för att bli en bild.

Några bildvisningsprogram kan ändå visa en miniatyr, eftersom de flesta råformat också har en liten jpeg inbäddad, samma bild som man ser på kamerans skärm när man bläddrar igenom bilderna i kameran. Men för att göra om filen till en bild krävs ett program som omvandlar till något bildformat, exempelvis TIFF (eller jpeg). Du fick ett med kameran, och Photoshop kan också göra det med pluggen ACR. Data för Vitbalans kan av vissa program hämtas ur råfilen; Canons DPP bör kunna göra det, så att bilden visas med vitbalansen från kameran. Men man har obegränsad möjlighet att ändra vitbalansen när man jobbar från råfilen. Det går också att plocka ut något större dynamiskt omfång ur råfilen jämfört med jpeg, mest när man har använt lågt ISO. Vid höga ISO har man knappast något att vinna i dynamiskt omfång, men fortfarande är latituden större när det gäller Vitbalans.

Om det blir bättre kvalité eller inte hänger på den som sitter vid datorn.

Diizkmedel
0

#6,7 & 8 Tack för hjälpen! =D Nu funkar det =D

uffelarsen
0

Jag fotar endast i "råformat"  Jag använder ett kanonprogram som är snabbt och gratis för snabbsortering av mina bilder  (kastar det som inte duger) Programmet är lätt att hantera och snabbt + gratis och öppnar i princip allt som har med bildformat att göra. Det heter Fastoneimageviewer ock kan laddas ner på följande länk.

www.fastone.org

#8   Ps: Som vanligt så levererar Inkanyezi en perfekt förklaring för ännu en fotofråga. Du är rena rama guldgruvan Inkanyezi   Glad

[PeterWem]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

DPP finns som sagt. Ta en titt på filmsnutten nedan.

Diizkmedel
0

#10 Tack för tipset =D