röda ögon ?
jag har en fråga,,, tog en bild på mej och dottern med blixt, mina ögon lite lite röd nyans i pupillerna men dottern får knall röda pupiller,, vad beror det på att hon får så röda och inte jag?
har varit irriterad på kameran som har ögon reducering på och tyckt att just den biten har varit dålig på den,,,men nu ser jag att det funkar men inte på dottern,,,,
nått tips på vad man kan göra för att slippa hennes röda?

Kanske du kan dämpa ner blixten med maskeringstejp värt ett försök i alla fall jag använder maskeringstejp när jag fotar filmjölk å likn tar då 2 st bitar å tejpar ihop dom så att man får klisterfria ytor sedan tejpar jag fast den över blixten då dämpas den ner går ju att labborera med de hela så att man gör den vidare så att man reflekterar blixten uppått taket
mvh/bjorsa

Blixten sitter för nära objektivet och det är ögats bakre blodkärl som lyses upp. Kameratillverkarena tror att man kan mjuka upp dessa blodkärl genom att skicka ut förblixtar.
Bästa sättet att komma ifrån röda-ögon är att placera blixten så långt ifrån objektivet som möjligt, vilket är omöjligt med en del kameror. Försök att reflektera ljuset istället, prova med en en vit kartongskiva eller folieklädd pappbit.
Hälsningar
Robert
förmodligen har hon ganska stora pupiller. det gör att det är lättare för ljuset att reflekteras mot den blodfyllda bakväggen i ögat (sorry, kan inga medicinska facktermer för ögats anatomi).
och ju mörkare omgivning desto större pupiller, och ju större pupiller desto svårare för dom att hinna minska ner till liten storlek innan huvudblixten fyrar av.
det blir alltså svårt att få hennes ögon att inte bli röda så länge du använder direkt och stark blixt i mörk miljö.
kan du inte använda lång slutartid och mindre kräm i blixten (vissa kompaktkameror har en funktion för detta.. på canon brukar det vara en ikon av en människa med en stjärna vid huvudet), eller att du kan sätta en extern blixt i blixtskon och rikta den åt annat håll så får det bli efterfix i ps istället. tråkigt men sant.
den bifogade bilden har jag tagit med en lånad digital ixus 50 inställd i manuellt läge för att få blixten att hamna i "stjärnläge", dvs lite mindre kräm (styrka) i blixten och längre slutartid.
med en kompaktkamera kan man sällan få så bra resultat som med en systemkamera och extern blixt, men man kan komma ganska långt ändå.

tack för era svar..men det jag tycker är konstigt är att vi är på samma bild och hennes ögon är mycket mer röda än mina… det måste bero på något i hennes ögon.. men jag ska testa era förslag så kanske det blir bättre resultat. :.-)
glömde säga att han har väldigt stora pupiller och omgivningen är väldigt mörk (tisdagkväll på krogen), och ändå har han inte fått röda ögon.
jo, men jag skrev ju att hon förmodligen har större pupiller än vad du har. hur tätt nät med blodådror man har i bakväggen på ögat kan säkert oxå spela in.
jag är född med benägenheten att ha extremt små pupiller även om jag vistas i mörk omgivning.
min man däremot har däremot extremt stora pupiller sedan födseln och när han vistas i mörka omgivningar kan man knappt se iris.
gissa vem som jämt får röda ögon och vem som inte får det…
#3: Estethia, just DEN bilden hade ju varit jätterolig med knallröda ögon. Det ser ju ut att vara en av 15 bilder genom tiderna som hade blivit "bättre" med vansinnesröda gluggar.
btw: Typiskt yrkesfotografer, inte ens fyllebilderna ser dåliga ut… :-)

#7, kanske en slänga av "yrkes"-skada ;)
Robert
#8: Troligtvis. Finns det ingen ekonomisk ersättning man kan få för det? Reabilitering hemma hos mig exempelvis. Efter ett par timmar bland mina bilder så nöjer man sig med mindre…
hehe sant, fotord..
fast det är ju oxå lättfixat så här i efterhand. ;)
ett tillfälle när det hänger på kameran hur bra bilder det blir, är just när man fylleplåtar.. ;)

tack för era svar… tydligen skrev vi samtidigt och jag såg inte ditt tidigare inlägg om att dottern troligen har större pupiller,,ska genast gå och experimentera och testa det ni har föreslagit..
tyvärr har jag inte en blixtsko på min kamera,, vilket retar mej när jag just vill ta såna här porträtt bilder,,tycker det är synd att Canon inte har en sådan på en så pass bra kamera.. men då hade den kanske varit dyrare också…
:-)