Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 793 ggr
idaah
0

(M) Kritik-blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu vill jag ha kritik på denna bild, som jag tog för någon vecka. Sen vill jag också vet vad jag kan göra bättre till nästa gång?

Är själv nöjd med den!

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

idaah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ingen?

Mvh Ida med djuren!

idaah
0

Försöker med en putt!

Mvh Ida med djuren!

LFCFredda
0

Jag kan tipsa om att köra med spotmätning vid dessa typer av foton. Då mäter kameran ljuset där du önskar och exponerar efter det. Som det är nu på din bild har kameran kompenserat för det mörka gräset och på så vis har vissa kronblad blivit överexponerade och helt utfrätta.

Sedna tycker jag att blomman är alldeles för centrerad i bilden. Jag tycker även att vinkeln du använt känns för vardaglig. Exakt så här ser jag alla blommor jag tittar på alltså snett uppifrån. Försök att hitta andra vinklar så att man ser blomman från ett håll som man inte är van vid, då ökar intresset för fotot.

idaah
0

#3 Tack, men vad menar du med spotmätning och vad är det för något? :)

Mvh Ida med djuren!

LFCFredda
0

Jag ska försöka förklara :D

När kameran ska ta fotot mäter den ljuset i bilden och ställer sedan in bländare eller slutare eller båda två beroende på vilket läge du ställt in på kameran.

Som i denna bild har kameran mätt ljuset i hela bilden och sedan tagit kortet. Eftersom gräset i detta fall är ganska mörkt, har kameran upptäckt det och exponerat efter det för att inte få gräset för mörkt på fotot. Men du har din blomma i bilden och det tar inte kamerans ljusmätning speciellt mycket hänsyn till när den är så liten och då blir den för ljus.

Om du skulle använt spotmätning så hade inte kameran läst ljuset i hela bilden utan bara på ditt motiv. Då hade du kunnat behållt detaljer i hela blomman men gräset hade blivit mörkare.

Alltså:

Vanlig ljusmätning, gräset normalt men blomman för ljus

Spotmätning, gräset för mörk men blomman normal

Och i detta fall tycker jag att det senare alternativet vore att föredra då blomman är huvudmotivet.

LFCFredda
0

Förresten. Ett praktexempel på detta är en svart hund tex i vit snö. Kameran exponerar och försöker få snön normal men då blir den svarta hunde alldeles för mörk.

Hoppas du förstår vad jag menar, tycker det är svårt att förklara :D

idaah
0

#5-6 Okej, jag ska läsa igenom det igen och se om jag förstår mera då. :D

Mvh Ida med djuren!