Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1430 ggr
Island
0

Vilken kamera är bäst?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!
Jag har en Canon eos 300d men funderar på att köpa en Samsung NX100.
Vilken kamera tror ni är bäst av Canon eos 300d och Samsung NX100?

Inkanyezi
0

Hur långt är ett snöre? Och vad menar du med "bäst"? Vad är det som gör en kamera "bra" i dina ögon.

Det är helt omöjligt att ge ett rakt svar. Jag gissar att flertalet här osett skulle se Canon som den bästa av dessa två, men riktigt så enkelt är det inte, och den viktigaste biten för att skapa bilder befinner sig vanligen några centimeter bakom kameran.

Så den bästa kameran är den som passar just dig, helt oavsett vad jag eller någon annan tycker. Om man enbart ser till tekniska egenskaper så ligger ingen av de två kamerorna som du nämner i det absoluta toppskiktet, där för tillfället Nikon D7000 och Pentax K5 är "bäst" så länge man inte siktar mot full- eller mellanformat.

Sedan kan man ju också ha idéer om huruvida man vill ha en spegelreflexkamera eller om man av ett eller annat skäl föredrar en utan spegel. De är olika, och den olikheten är väl påtaglig om valet står mellan de här två. Eftersom den ena saknar sökare med titthål, så är olikheterna än större, och den har inte heller vridbar skärm, vilket i många lägen gör den jobbig att hantera.

Panasonic gör ett par spegellösa med vridbar skärm, och en av dem är faktiskt också tekniskt väldigt bra och har när det gäller filmning stora fördelar jämfört med nästan alla andra. Och Sony gör några riktigt bra spegellösa kameror, som dessutom har titthål och vridbar skärm.

Så jag kommer med en motfråga. Varför står valet mellan just de här två?

Island
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vill ha en kamera som är lätt att ta med sig och så att bilderna få bra kvalité.

Jag blev intresserad av Samsung NX100 för att den verkar så smidig och lätt att ta med sig. Men jag har hör lite kritik om den.. Så därför undrar jag om det är värt att köpa en Samsung NX100 eller ha kvar den gamla Canon eos 300d! :)