Granskning av service
Jag hade tänkt skicka ut en enkät till alla kameraproducenter som finns representerade i Sverige med frågor om hur det förhåller sig med service på kameror. Förhoppningsvis kan svaren på enkäten spegla även hur det ser ut i Finland.
Följande frågor hade jag tänkt skulle var med på enkäten:
1 - Hur lång tid ska det ta från det att kameran lämnas in på service tills dess att den är reparerad?
2 - Hur fungerar det i verkligheten med reperationstiden, se frågan nummer 1? Vi skiljer här på er målsättning och hur det fungerar i verkligheten.
3 - Har ni någon form utav prioriterad service för yrkesfotografer?
4 - Om ni svarade ja på fråga 3. Betalar kunden extra för prioriterad service?
5 - Hur hög andel av era kameror som säljs kommer in på service, ange i procent (%)? Skiljer det sig bland kameramodellerna?
6 - Vad kostar det att laga en zoom på en utav era populäraste kompaktkameror.
7 - Vad kostar det att laga eller byta ut en sensor på en budget-digitalsystemkamera.
Saknar du någon fråga? Tycker du att jag har uttryckt mig fel eller otydligt i någon fråga? Var kritisk, det tål jag!
Hjälp oss i vår granskning!
Har du lämnat in din kamera på service, berätta om det!
- Vad var det för kamera du lämnade in, märke och modell?
- När lämnade du in din kamera?
- Hur länge var din kamera borta?
- Hur mycket fick du betala för din reparation?
Det är min förhoppning att vår undersökning ska sedan ligga som ett bra underlag vid ditt nästa val av kameramärke och modell.
Hälsningar och tack på förhand för din medverkan. Din medverkan kommer att vara av stort värde för både dig och andra.
Robert
PS. Om du inte vill kommentera här nedan så får du gärna skicka mig ett meddelande. Tänk på att din medverkan är viktig!

Välbehövligt och sådan tid som det tog för din kamera. Det är ju tröstlöst lämnar jag in min dator så går det på en vecka (i normal fall) men det är ju min databutik som är så bra

Konica minolta dimage z5 lcd skärmen blinkade/flimrade
okt 05 lämnades den in och har för mig att de tog dryga 3-4 veckor dels pga jag glömde skicka med kvittot så de mailades senare och sedan när 14 dagar gått ringde jag och frågade hur de gicj och då hade man inte rört kameran men efter det så kom den på nån dag.
0 kr kostade det då garantin gällde (2år)
mvh/bjorsa
redigerar här när jag kollar mina mappar med bilder så är de ett glapp på 4 veckor så troligen tog reperation så lång tid.Har för mig att jag nog ringde 2-3 ggr och att man sista gången märkte att reparationen tagit mer än utsatta 14 arbetdagar och då gjordes den på en gång men man räknade från de dom hade fått mitt kvitto :-) så de tog ju lite tid.
Jag har vi ett tillfälle lämnat in en analog systemkamera till Canon då ratten för att byta inställningar var trasig. Jag har för mig att det gick snabbt och var rätt billigt.
Jag har också lämnat in en Nikon digitalkamera för att autofokusen betedde sig väldigt underligt. Första gången så fick jag tillbaka kameran några veckor senare och då hade dom bytt programvara och bytt något mer, men autofokusen var fortfarande lika skum. Vid nästa inlämning fungerade det bättre. Tror det tog ett par veckor.
Jag har gått till Kameradoktorn i Stockholm där jag köpt en blixt SB-600 till Nikon. Den var väldigt skum och ena stunden fungerade den inte alls och andra stunden gick den av av sig själv oavsett om den satt på kameran eller ej.
10 minuter senare fick jag en helt ny blixt från butiken. Kameradoktorn har alltid gett mig riktigt bra service och råd när man ska handla eller bara har frågor. Inte är dom speciellt mycket dyrare än nätbutikerna heller. Väldigt trevlig personal.
Mvh // Johan

Jag tänkte om jag skulle dra ihop ett mail nu under kvällen. Det jag har tänkt på att man kan möta till svar är att serviceverkstäderna är fria med prissättningen och de kan då inte uttala sig om vad olika lagningar kostar. Troligtvis vill de bara slingra sig undan och vet mycket väl vad verkstäderna tar för sina tjänster.
Är det något annat jag ska försöka få med och tänka på? Vem kan den bästa mottagaren av mailet vara?
Hälsningar
Robert