macro objektiv
Nu har jag länge funderat på att skaffa ett macro objektiv till min kamera och undrar vad det finns för utbud till min D40x.
Är som sakt inte så kunnig om just macro objektiv så vad ska man tänka på ?
Vilka objektiv tycker ni har varit bra och framförallt prisvädra?
Sen har ja sätt annonser om macrotub. Någon som har prövat såna, är dom bra ?
Tacksam för många svar :)

Det finns flera olika makroobjektiv som passar till din kamera. Det som kan vara knepigt med en D40 är att man inte får mycket hjälp att ställa skärpa manuellt, så man är mer eller mindre tvungen att ha ett objektiv med autofokus.
Det du kallar "macrotub" heter vanligen mellanringar, och det finns många trådar om det, senast den här:
http://foto.ifokus.se/discussions/4dcc89f6d4ebea6d9800beb2-mellanring#discussions-2
Kontentan av resonemanget där är att det inte är någon bra idé att lägga sig till med en sats mellanringar till din kamera, dels för att det är omöjligt att ställa skärpan manuellt, dels för att objektivet 18-55 är direkt olämpligt att kombinera med mellanringar.
Om du ar en telezoom så kan den med fördel användas tillsammans med närbildslins för att kunna ta närbilder, men det korta kitobjektivet vinner inte mycket på att sätta på en lins. Fördelen med att använda närbildslins är att kamerans fokusering funkar lika bra när linsen sitter på, det som skiljer mot utan lins är att man bara kan ta på nära håll.
Med tanke på att D40 inte har manuell fokuseringshjälp, är det bäst att välja ett objektiv med innerfokusering om man vill ha ett makroobjektiv. De som passar finns i den här listan:
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 tack för svar!
Personligen tycker jag inte att det är svårt att fokusera manuellt på min kamera, ibland kan det t.o.m vara till en fördel att göra det manuellt för att få en bättre bild enligt migsjälv.
okej, jag kollade bara lite snabbt på mellanringar och egentligen var det inte till någon intresse. Jag var mest nyfiken på vad det var förnågonting. Om inte annat har jag ett "större" objektiv en standardobjektivet 18-55 att använda det till.
Hur bra är macrolinser i jämförelse med ett objektiv?
För och nakdelar?

Jo, med hjälp av fokuseringskontrollen i sökaren kan man få bekräftelse på att man har skärpa i den valda fokuspunkten om man väljer en fokuspunkt, men bilden i sökaren är skarp hela tiden, eftersom det är en luftbild, så man kan inte se i sökaren om bilden blir oskarp. Ögat ackomoderar för att se skarpt oavsett om man har ställt skarpt eller inte. För att få skärpa med manuell inställning måste man välja en fokuspunkt och hålla koll på den lilla lampan i nederkanten av sökaren. Ergonomiskt är det kanske inte så hemskt väl genomtänkt.
Hur bra det är att ta med lins jämfört med vad? Det går så klart att beskriva i tekniska termer, men för att förstå det behöver man tillräckligt stor kunskap för att inte behöva ställa frågan, som är lite som "Hur långt är ett snöre?".
Helt klart är ett bra makroobjektiv överlägset i vissa avseenden, och det märks extra tydligt när man vill ta extrema närbilder på plana föremål, som frimärken eller andra rätlinjiga saker som är plana. När det gäller vanlig fotografering av naturmotiv är det däremot inte särskilt viktigt att optiken tecknar helt rakt eller om skärpeplanet är krökt. Det är inte ens viktigt att man får skärpa ända ut i hörnen. Utöver bildfältskrökning har enkla linser en defekt till, som påverkar skärpan och återgivningen, kromatisk aberration. När man vill ha en mycket stark lins är det bättre att välja en akromatisk, dvs en färgkorrigerad lins. Upp till +3 dioptrier märks inte stor skillnad i skärpa mot objektivet utan lins, men med kraftigare linser bör man helst välja akromatisk lins.
Tillsammans med en telezoom är en enkel lins på +3 dioptrier ett bra och flexibelt tillbehör. De små fel som finns i linsens återgivning är ingenting som brukar synas på bilderna för den som inte specifikt letar efter det. Men man kommer inte ner till avbildningsskala naturlig storlek, utan bara ganska nära. Arbetsavståndet blir vettigt, cirka 25-30 cm från linsen, vilket kan vara av stort värde. Om du redan har en telezoom, så är det dessutom billigt, mycket billigare än att skaffa ett makroobjektiv.
Fast egentligen är det väl en smaksak om inte annat. Vissa vill helst av allt bara använda manuell fokusering medan andra föredrar autofokus för dom tycker det antingen är bättre eller sämre. :P
Eftersom tråden handla om macro så var det såklart macroobjektiv jag menade. För och nackdelar i det stora hela, men eftersom jag inte vet vad det finns för objektiv till min kamera eller kollat ut nått speciellt så var det svårt att sätta specefikt.
Men nu har jag i alla fall insikt i lite av utbuden vad som gäller macro. Ska bara hitta något som faller mig i smaken.
Det finns en hel del bra macroobjektiv att välja mellan. Tänk på att köpa ett med en ganska lång brännvid. Det gör att du inte behöver vara så nära motivet som du skall fota och det kan vara en fördel när det gäller insekter.
Som du säger så kommer manuell fokusering att fungera bra för macro och det fungerar bra för annan sorts fotografering om man vänjer sig. Att hela bilden i sökaren skulle vara skarp är väldigt konstigt om inte din D40 har en annorlunda sökare än andra systemkameror. Jag använder själv manuell fokusering väldigt mycket med mina gamla objektiv och motivet går från oskarpt till skarpt när man ställer in skärpan.
Jag har provat macroobjektiv från Nikon, Pentax, Tamron, Sigma, Tokina och man ser att det inte är så väldigt stor skillnad på resultatet.
#5 oh okej!
ska tänka på det när jag ska välja :)
Några tips på bra macroobjektiv med lång brännvid? :P

Kolla bara listan som jag postade i #1 och titta på dem som har 105 mm eller längre brännvidd, alltså alla utom den som står först och den som står sist.
Innerfokusering innebär att objektivet inte blir längre när det fokuserar, utan att fokuseringen görs invändigt, egentliven genom att brännvidden blir kortare. Det är fördelaktigt med så lång brännvidd som möjligt, eftersom man kan hålla längre avstånd till det man fotograferar, så att det är lättare att belysa, och så att man inte stör så mycket om det är ett djur. Fördelen med innerfokusering är att man har samma bildvinkel igenom fokuseringen och att avståndet mellan obejktivets främre ände och motivet hålls konstant medan den ställer in skärpan. Objektiv som inte har innerfokusering får smalare bildvinkel på närmre håll och man får ofta flytta bakåt för att få rätt utsnitt. Det är lättare att komponera bilden om utsnittet inte ändras.
Det handlar som du ser inte om några direkt billiga objektiv, och den som finns till extrapris är ett mycket bra val. Den är också ett mycket bra teleobjektiv.