Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1486 ggr
MoaW
0

kromatisk aberration

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Heej!
Jag frågade om det här inne på djurfoto, men jag tänkte att jag kan slänga ut frågan här också.
Jag köpte nyligen ett nikon 80-200mm f/2.8, med skjutzoom. jättenöjd med objektivet, skarpt och träffsäkert, för priset. Men jag upplever det som väldigt mycket kromatisk aberration, iaf. på 80mm (kanske också 200) och i starkt ljus. Finns det nånting man kan göra åt det eler är det bara att stå ut?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Inkanyezi
0

Nej, det är inte kromatisk aberration, vilket du kan se ganska tydligt om du tittar på hur hunden är tecknad. Inga färgförskjutningar där.

Det handlar i stället om reflexer inne i kameran, som slöjar bilden med den färg som den gamla antireflexbehandlingen speglar tillbaka. Det är någonting som händer med gamla objektiv som inte har den bästa flerskiktade antireflexbehandlingen, och det går tyvärr inte att göra någonting åt det.

Orsaken till probemet är att filtret framför sensorn är som en liten spegel, och det kastar tillbaka ljus mot objektivet. Om objektivet har mycket bra antireflexbehandling, så kommer det som träffar där att gå rätt igenom och ut ur kameran, men med äldre objketiv studsar ljuset en gång till bakåt mot sensorn, och ger en oskarp bild av det allra ljusaste i bilden, färgat med ytskiktets färg, blåaktig eller violett. Det är framför allt den vita tunikan som speglas mer än en gång och ger en blåaktig slöja över delar av bilden.

Och nej, det går inte att göra något åt det. Till digitala kameror funkar det bara med den allra bästa antireflexbehandlingen, den som de flesta objektivtillverkare har lagt på sedan omkring 1980, och som vissa hade så tidigt som omkring 1970.

MoaW
0

åhh tack, då har jag lärt mig nåt nytt Flört tänkte bara på att det blev så blått.

då får jag stå ut då, är så nöjd med objektivet i övrigt så det får ligga kvar i kameraväskan ett tag till Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Inkanyezi
0

Det går kanske att åstadkomma en liten förbättring, genom att göra ren linserna. Så gamla objektiv brukar ofta ha en beläggning av någon svamp på insidan, och då måste man ta isär objektivet för att göra rent. Det minskar överstrålningen, men det löser ändå inte problemet med slöjning på grund av reflexer. Eftersom det är en zoom är den mycket svår att ta isär och få ihop igen, så jag tycker inte att det är någon idé att göra det. Det behövs särskilda verktyg för att plocka isär och sätta ihop ett objektiv, och det är mycket viktigt att sätta ihop det alldeles rätt utan att vända någon av linserna. Inget jag rekommenderar. Däremot objektiv med fast brännvidd är lättare att ta isär och sätta ihop. Man måste vara lika noga, men det är inte så många linser i dom, och linserna rär sig inte.