Inställningar: f/1,8 1/320 ISO 100
Ingen?
Putt!

Jag är inte speciellt tilltalad av bilden, som är rätt svår att tolka. Kompositionen är ganska abstrakt, och jag tror att den kan vinna på att beskäras något nertill och till vänster för att få en tydligare diagonalkomposition. Bilden är i mitt tycke för mjuk, grådaskig, genom att den saknar pixlar i det ljusaste som kan återges på en bildskärm och också i det mörkaste. Man kan med fördel höja kontrasten genom att ändra tonkurvan, om man inte avser att sakna toner i både det ljusaste och mörkaste. Se bifogat exempel där tonkurvan ändras i Gimp.Hur man ska ändra kurvan är så klart en smaksak; om man inte vill att bilden ska bli så mörk i de mörkare delarna till exempel, kan man låta bli att dra den nedre ankarpunkten. Man kan också krumma kurvan om man vill att till exempel bladets ådring ska komma fram bättre, men då förlorar man lite kontrast i det ljusare. Det går också att tillämpa annan teknik, för att bibehölla lokal kontrast, men det tillhör inte den enklaste bildbehandlingen.
Rent allmänt är det ofta lätt att få till riktigt fina bilder på fruktträdens blommor också i svartvitt, och en annan bildvinkel kan visa tydligare vad det är man har riktat kameran mot. Svartvitt lever på kontrasten, och därför är det ganska svårt att få till bilder som genomgående ligger i en mjuk tonskala i mitten. Man brukar sträva efter att någonting i bilden ska gå mot helt vitt och någonting mot helt svart, och det gör man ofta också i bilder i high och low key. Skärpan kommer fram bättre om skärpeplanet innehåller tydlig kontrast.
Tack!