Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 922 ggr
Roxie
2011-05-05 22:12
0

Kritik - hamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill gärna ha kritik på denna skönhet jag tog alldeles nyligen. Det är en av mina nykomlingar som ska ingå i min avel så småning om, och jag tar alltid "porträtt" av djuren för att posta på min hemsida.

// Sofia

DesK
2011-05-06 08:46
0

Sicken underbar liten skönhet! Jag tycker bilden är fin, men du skulle nog välja ett matt underlag för nu ser det nästan ut som om den stackars lilla hamstern är som "Bambi på isen" med det blanka underlaget Flört

/Désirée

Inkanyezi
2011-05-06 09:09
0

Hamstern har ju en kul pose, ganska typiskt hamsterlik, kanske den just har stoppat in en smula i munnen.

Du bad om hård kritik, och jag tänker nämna en del om tekniken:

• Bilden är rätt kraftigt underexponerad, troligen genom att den har tagits med automatik, och den helt vita bakgrunden och underlaget har blivit dassigt grå, samtidigt som hamstern blev ganska mörk. Man kan korrigera i bildbehangling, och då kommer färgerna fram bättre, men det är bättre att kompensera det vita när man tar bilden, genom att ställa kompensation mot plus. Jag tycker att belysningen är tråkig; blixt rätt på. Man kan få intressantare ljus om man använder en lampa i stället, som man kan rikta från något annat håll än blixtens alldeles intill objektivet.
Roxie
2011-05-06 10:37
0

Tack för kritiken! Bilden är tagen med manuella inställningar, inte auto. Jag brukar aldrig fota med blixt, har precis börjat :) Jag har en SB-400, så jag kan inte göra annat än att rikta den framåt. Jag letar för fullt efter en större/bättre att sätta på stativ. Jag drog faktiskt ner exponeringen i camera RAW, för jag tyckte det vita blev för vitt. Kanske jag inte skulle ga gjort :P

// Sofia

elinrodestrand
2011-05-06 13:27
0

Ursöt hamster måste jag säga! :)