Foto iFokus

Foto

Etikettarkitektur-och-gatufoto-ej-kritik
Läst 5487 ggr
Pramfors
0

Fota hus? Hjälp..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har blivit förfrågad att fota nybyggda hus som ska ut på en hemsida sen, personen som frågade vill ha ca 10-15 bilder och vill ge ersättning.

Min första fråga är hur mycket skulle man kunna ta som en rimlig peng per bild? jag har ingen speciell erfarenhet av att fota just hus…har ju mest fotat djur, natur och människor…
Sen undrar jag om någon har lite tips, på t.ex vinklar, vilka delar av huset som är finast att fota osv?

Otroligt tacksam för svar! :)

Inkanyezi
1

Jag har gjort såna jobb, och då har jag inte tagit betalt per bild, utan för den tid jag har lagt ner, till ett pris av 350 kr/tim, men det var ungefär trettio år sedan, så man får nog sikta en aning högre på timpris nu för att det ska vara någon idé att gå ut.

Jag har inga särskilda tips på vinklar annat än att man försöker få en snygg komposition och visa det som är väsentligt. Det är bra att välja en solig dag med ulliga moln, och jag försöker ge en så rättvisande bild som möjligt, dvs huset så som det ser ut från gatan, eller uppfarten, i litet sned diagonalkomposition. Terrass och pool om såna finns med vidvinkel, och trädgården på ett tilltalande sätt. Om huset har en fin utsikt är det vettigt att fotografera den inifrån huset, så att man ser den som den ser ut från ev. panoramafönster. En sådan bild kan med fördel göras i HDR-teknik, ett annat sätt att få med lite interiör är att använda reflekterad blixt, men då måste man vara noga med att inte få någon blixtreflex i fönstret.

Inredning kan också vara intressant: kök, matplats, badrum, tvättrum, grovtvätt. Tala med den som ska ha bilderna om hur många exteriörbilder och hur många interiörbilder som han vill ha, och vilka interiörer som är vikttiga att ta med.

Ett vanligt kitobjektiv duger till alla bilderna, eventuellt kan man komplettera med vidvinkel, och man behöver ett högt och stadigt stativ. Interiörerna tas i regel från ögonhöjd, drygt en och en halv meter, och stativet bör komma så högt utan att dra upp mittpelare. Använd helst inte blixt, och om du använder blixt så prova att reflektera den snett bakåt uppåt. Det är viktigt att man inte får reflex av blixtljus i fönster; eventuellt kan det lösas genom att ta i sned vinkel mot fönstret.

Vanlig innerbelysning fungerar bara att fotografera med när det är mörkt ute, och då måste man se till att inte fotograf och kamera speglas i fönster. Om man ska ha belysning och matcha mot dagsljus ute, måste det vara dagsljuslysrör.

iboat
3

Försök tajma det så att den mest fördelaktiga vyn av huset inte hamnar i motljus. Man får en lite trevligare bild om man kan komma lite ovanifrån. Har man ingen mast kan man fälla ut stativet i sin fulla längd och hålla det över huvudet. (Använd kamerans självutlösare). Tänk på att alltid få med en gavel, annars ser det platt och kulissartat ut.

Om du behöver vinkla kameran uppåt eller neråt får du sneda vertikaler, de rätas enkelt upp i PS eller annat bildprogram.

Interiör:

Håll dig lite ovanför närmaste yta, typ bord, diskbänk, handfat etc. Det brukar innebära runt en meters höjd. Att ta bilderna från den bekvämaste positionen, ögonhöjd, gör att kameran oftast behöver riktas nedåt och då får man fula perspektiv. Riktar man den inte nedåt kommer taket att uppta alldeles för mycket av bilden och det är ju ganska ointressant.

Använd blixt riktad i taket. Eventuella reflexer är enkelt att ta bort. Blixten jämnar ut kontrasterna mellan ute och inneljuset. Kör på manuell inställning och använd relativt lång exponering för att suga upp det befintliga ljuset, blixten blir då inte så dominant som den blir om man kör "grönläget" på kameran, (oftast 1/60 s).

Stativ är ett måste!

Lycka till