Fota råttor
Hej!
Jag vill gärna fota mina råttor, men det är i princip omöjligt då de bara vill vara nära mig, rör sig väldigt fort + har ett dåligt objektiv som tar in ljuset dåligt så är tvungen att ha hög slutartid och ISO.
Tips?
Kan vara bra att veta vad du har för objektiv och kamera :)
// Sofia
Oj sorry Canon 1000D och objektivet som följde med, har inte haft råd att köpa nytt än
Okej
Ju större bländare du har, desto mer ljus släpps in. Antar att du har ett 18-55mm eller liknande där bländaren är 3,5-5,6 beroende på vilken brännvidd du har. Försök att hålla bländaren så stor som möjligt, genom att hålla brännvidden kort (tex 18mm), samtidigt som du har en väldigt kort slutartid, kanske 1/200s.
Istället för att öka ISO, vilket i vissa fall kan resultera i brusiga bilder om man ökar för mycket, försök att kompensera med annat ljus i stället. Dagsljus, lampor osv.
Du får prova dig fram, jag har hamstrar så jag vet i alla fall hur frustrerande det är att försöka fånga dem på bild ;)
Men det bästa är ju att skaffa ett fast objektiv med fast bländare :)
// Sofia
Men har hört att det är dåligt att fota råttor med blixt…
Ja det är inte så bra att smälla blixten rakt i ögonen på dem. I såfall rikta den mot taket eller så. Men bäst är ju att köra utan, så som jag skrev ovan.
// Sofia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det gör jag alltid, riktar den i taket ;)