Ta betalt eller inte?
Under lördagen och söndagen (7 och 8 april) har jag varit på Nationella dressyrtävlingar på Jönköpings fältrittklubb. Jag har fått många bra bilder trots att det hölls inomhus i ridhus, och jag tänkte mejla ridskolan och fråga om de vill använda bilderna i stallet och/eller på hemsidan.
Men frågan är, ska jag ta betalt för bilderna och isåfall hur mycket? OM ni anser att jag ska ta betalt, tror ni att 10 bilder för 100kr kan passa? Jag vill absolut inte ta mycket pengar isåfall eftersom det är jag som erbjuder mig att låta dem använda fotona.
Väntar på svar!
MVH Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Det är jättesvårt att svara på.
Vad är syftet med att du erbjuder dem att använda dina bilder? Att tjäna pengar? Då är 100 kr för 10 bilder rent för lite. Att sprida ditt namn som fotograf, för att framöver kunna tjäna pengar? Ja, då kanske det är rimligt. Allt beror på vilka kostnader det medför för dig att ge dem detta, hur de tänker använda bilderna vidare osv. Överlag tycker jag 10 bilder för 100 kr är på tok för billigt om det är för att du skall tjäna pengar på det.
En annan sak; Du skriver att du erbjuder dem bilderna så du vill inte ta för mycket betalt. Innan man blivit en känd fotograf så är det ingen som kommer att komma till dig och erbjdua dig pengar för bilderna. Det är kanske så att ridklubben/arrangören inte ens vet att du var där och tog bilder, så även om de vill ha bilder vet de inte var de skulle vända sig för att köpa dem.
Ring och hör ifall de är intresserade, erbjud dig att skicka med ett prov på ett par bilder - och var tydlig på att de bilderna inte får publiceras utan ersättning.
Sen kan ersättningen vara olika saker, kanske kan du få något av klubben (logga på deras hemsida med banner till din sida och erbjudande om dina fotograftjänster) - ja, då behöver du kanske inte ta betalt alls för de 10 bilderna du låter klubben använda. Istället hoppas du att pr-värdet blir högre - att fler hör av sig till dig för att köpa bilder.
Som sagt Anna, väldigt svårt att säga för en utomstående. Men jag har sagt det innan och jag säger det igen: Jag tycker du är en duktig hästfotograf, så sälj dig inte för billigt om det är så att du har för avsikt att ha fotograferingen som en extrainkomst.
mvh Martin
#1 Tack för ditt långa och intressanta svar.
Jag vill inte direkt tjäna några pengar på just dessa bilder. De blev inte toppenbra men ridklubben har säkert användning för dem. Kanske, som du säger, att istället för att jag ska ha lite pengar för bilderna kan jag få en banner/länk tillbaka till min sida på deras förstasida eller liknande, samt att mitt namn står på alla bilder.
Det är svårt sådant här, att veta hur mycket man kan ta innan det blir för mycket och hur mycket det måste vara för att inte kännas för lågt.
Jag ska ringa dem imorgon och se vad de tycker själva och om de överhuvudtaget är intresserade.
Och tack för berömmet!
MVH Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Du kan ju börja med att tala om för dom att du har bilder att visa dom sen när dom väl ser bilderna och säger ahh dom var fina då kan du ju fråga vad dom är villiga att betala för dom .
mvh/bjorsa