Köpa kamera
Håller på att byta från en canon eos 400d till en billigare kompakt kamera.
Det jag vill ha ut från kameran är att kunna ta fina macro bilder med bra skärpa o färger. Sen har vi 2 hundar som jag vill kunna fota när dom badar o busar, med hyfsad skärpa, sen ta fina porträtt bilder.
Dessa kameror tänkte jag välja mellan:
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/kompaktkamera/FINEPF80EXRBK/fujifilm-finepix-f80-exr
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/kompaktkamera/D720BK/olympus-d-720-svart
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/kompaktkamera/DSCW580BK/sony-dsc-w580-svart
Lutar just nu åt olympusen. Men jag är inte så bra på detta, så tänkte höra vad ni tycker
Det är ett ganska kraftigt nerbyte att gå från en systemkamera till en billig kompakt. Du kan inte räkna med att få jämförbar bildkvalitet, speciellt inte i sämre ljus, möjligheterna att få kort skärpedjup försvinner i praktiken helt förutom vid makrofoto, och räkna också med att kameran reagerar mycket långsammare än en systemkamera. Det beror på att bildsensorn är supermycket mindre i en vanlig kompakt än en systemkamera. De förmånligaste kompaktkamerorna har också bara små bländare vilket gör det svårare att få till hyfsade bilder inomhus utan blixt.
Har du bara råd på något vis, så välj istället en dyrare kompakt med stor maxbländare och så stor sensor som möjligt, och som är hyfsat snabb att använda. Exempelvis Canon S95 & G12, Olympus XZ-1, Nikon P7000 och Panasonic LX-5 är kompetenta moderna kompaktkameror, men de kostar en hel del mer också. Men vad du än gör, testa kamerorna i butik innan du köper (ta med ett eget minneskort till butiken och jämför bilderna hemma sen), då får du en bättre känsla för vad kamerorna presterar. Det kan hända att en enkel kompakt räcker för dina behov, men eftersom du har en systemkamera nu har jag på känn att du kommer att reagera negativt på speciellt snabbheten (trögheten) i de billigare modellerna.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Vad du bör välja hänger så klart lite på vad du upplever för problem med din systemkamera. Om det är att du inte förmår lära dig alla regndanser för att få till bra bilder och alltför lätt skjuter dig i foten med fel inställningar, eller om det bara är att den är ganska stor och klumpig, eller om det är att den är för ömtålig för aktiviteter där du skulle vilja ha den med.
Generellt gäller det som JazzBass säger. Kompakter är slöa när man trycker av, så när man tar en bild på en springande hund kanske den inte alls är mitt i språnget där man tryckte av, utan den kan ha försvunnit ur bilden eller hunnit göra något helt annat.
Men om du inte bär kameran med dig blir det så klart inga bilder, och därför har jag själv en kompaktkamera, även sedan jag skaffade en systemkamera. Jag anpassar mig till det som gäller för kompakten när jag använder den; den ger faktiskt inte mycket sämre kvalité på bilderna, men den erbjuder inte lika stora möjligheter till att få kontroll.
Vilken kamera som passar just dig kan ju ingen av oss veta, det är bara du själv som kan avgöra vad du vill ha. Utbudet är stort, och det är inte lätt att sovra. Och alla konstiga grejer som olika kameror kan ha för sig och hur krångliga deras menysystem är, framgår inte av den information som släpps ut. Det upptäcker man själv när man använder dem, och de flesta kameror, också bland de enklaste, har retfulla vårtor i sina menyer, så att man kan ställa fel utan att fatta vad man har gjort för fel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1, taj´ck för tipsen, ska kollaupp dom kamerorna med.
2. Jag har inget problem med min systemkamera, ska sälja den då min sambo vill ha en som är lite lättare och jag tycker den är för stor och otymplig.
Ska kolla upp lite mer o sen bege mig till affären och testa :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan ju passa på att fråga, då fotandet inte blivit av så mycket känns som jag glömt allt. Men jag har en canon eos 400d, med orginal objektiv samt ett sigma 70-300 mm objektiv + en stor kamera väska. hav även ett 8 gb minnes kort. vad kan man tänkas få för det? Blev riktigt sugen på Nikon P7000
Svårt att säga, men kanske 2500-3000kr för allt. Det är en ganska gammal kameramodell och telezoomen har inte världens bästa rykte, kan fås ganska billigt begagnad. Kolla vad andra begär för pris på samma kamera och jämför. Många begär dock överpris, det kommer alltid nya ersättande modeller som presterar bättre än de äldre och sänker värdet på dem. Tyvärr sjunker kameror snabbt i pris…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus