Ny och Nytt!
Ny här ! Tar gärna in tips om mitt ny köpta sigma objektiv. Ett 70 - 300 mm DG MACRO.
Tack!
Då jag ägt ett sånt en gång har jag lite tips:
- Undvik använda brännvidder över 200mm, men om du gör det ändå, blända ner till f/8 eller längre. Skärpan på 300mm är inte den bästa på full bländare men blir något bättre vid nedbländning.
- Använd tumregeln att slutartiden ska vara minst 1/(brännvidden x 1,5). I praktiken, försök alltså ligga på 1/500s eller kortare då du fotograferar med längre brännvidder. Det för att undvika skakoskärpa. Höj iso lite om du behöver. I praktiken funkar objektivet bäst i bra ljus, är det sämre ljus är det svårt att få tillräckligt korta slutartider för att få skarpa bilder handhållet
- Investera gärna i en monopod om du använder långa brännvidder och behöver kunna använda lite längre slutartider än de jag nämner ovan. En tripod är förstås inte heller fel, speciellt om man behöver kunna använda riktigt långa slutartider. Monopoden räcker för att klara ca 1/50s slutartider med lång brännvidd, behövs längre tider är tripoden att rekommendera.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack!! Alltid kul att höra andras tips. Är ganska ny i systemkameran men snart kan jag nog allt