Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 558 ggr
[mysvensk]
0

Konserter/festivaler

Ska fota till lokaltidningen på Metaltown i sommar och letar efter lite tips på utrustning, då främst objektiv.

Har en halvdålig kamera (Canon 1000D) men jag tror den kan funka hyfsat om jag köper mig ett bättre objektiv. Kör nu med det jag fick med (BLÄ!)

Har ungefär 4000 att lägga ut på det.

Så tips!

JazzBass
0

Lite alternativ:

Sigma/Tamron 18-50/2,8 eller 17-50/2,8 - Ljusstarka zoomar, fås till bra pris, både vidvinkel och lite tele. På 50mm är de här fyra gånger ljusstarkare än din normalzoom. Kolla också in Canons egna med stabilisator (17-55/2,8 IS), men jag vet inte om den ryms i budgeten.

Canon EF 50/1,8 - Ännu drygt dubbelt ljusstarkare än f/2,8, men ger ingen vidvinkel om du skulle behöva det.

Sigma EX 30/1,4 DC HSM - Ytterligare nästan dubbelt ljustarkare, normal bildvinkel som passar till det mesta. Ungefär den bästa ljusstyrka du kan få, ger också väldigt kort skärpedjup.

Ett tips: Ställ ditt objektiv på 30 och 50mm, och prova se hur de brännvidderna känns att fotografera med. Då får du ett bättre hum om hur ovanstående objektiv funkar.

Lite mer tips för själva fotograferingen:

Kör manuellt om du kan. Var inte rädd att skuffa upp iso på 1600 om du behöver det för slutartidens skull. Se till att inte fräta ut ansikten och sånt, det händer jättelätt på konserter om man fotograferar med automatik, speciellt då du inte har spotmätning i din 1000D. Kameran luras lätt av att bakgrunden är mörk så du måste exponera så människorna ser bra ut och låta bakgrunden bli mörk. Exponera ändå så ljust du kan för att undvika få onödigt mycket brus i bilderna, det händer lätt om man märker att man måste ljusa upp bilderna i efterbehandlingen. Fotografera gärna i RAW om du har en vettig råkonverterare och kan använda RAW. Blända gärna ner lite om du använder ett extra ljusstarkt fast objektiv, de brukar prestera lite skarpare bilder om man bländar ner lite, förutsatt att man inte måste använda för långa slutartider pga det, och man får lite mer skärpedjup. Försök använda slutartider på 1/80-1/160s för bra skärpa, men du kan förstås också använda längre tider om du vill få med lite mer rörelse i bilderna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[mysvensk]
0

Tack så jättemycket!

Och tack för tipsen om hur jag ska fota också:D

Jag fotar för det mesta manuellt, det är inte så svårt att få bättre bilder så än på auto så^^