Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3594 ggr
Metinia
0

Köpa utrustning i USA

Jag ska åka till, närmare bestämt New York, i juni. Jag har sedan ett tag funderat på att köpa ny kamera och ett nytt objektiv, så jag tänkte passa på att göra det när jag ändå är där.

Hur fungerar det med skatt och så om man handlar utomlands? Kan man handla tax-free? Hur fungerar det isf? Hur gör man, och är det värt mödan?

[YlvaP]
0

Jag hade varit så fräck att jag begärde skattefritt (taxfree) och sen skulle jag börja använda kameran redan där. Sen tar du den till Sverige som en "begangnad" kamera och struntar i att förtulla den.

Men det är jag det. Flört

Så gör vi när vi handlar något i Sverige för mer än några tusen kronor (kommer ej ihåg summan) så är det meningen att man skall skatta och förtulla varorna här på Åland och sen kan man ansöka om momsen tillbaka. Vi öppnar varorna och låstsas som om det är gamla varor. Hehe vilka skattesmitare vi är.

Samma sak är det när vi beställer varor till Åland. Under 45 € så behöver man inte betala moms på det. Det finns en butik på fastlandet som säljer varor utan moms till Åland men i och med att vi beställer varor för under 45 € så behöver vi inte betala moms här med heller. Det gäller att dela upp beställningarna så det hamnar under den summan.

Gips
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vill man handla billigt lär holland vara bra, innom eu=ingen tax

Metinia
0

#1: Sa du bara till då i affären att du ville handla taxfree och att du var turist? Eller hur gör du?

#2: Okej, fast nu ska jag ju till USA, och eftersom jag ändå åker dit så slipper jag ju frakt och så. Dessutom är jag inte så bra på holländska. Flört

[YlvaP]
0

#3 Har aldrig varit i USA förut så jag vet inte hur man gör. NÄr vi handlar utan moms är från internetbutiker. Men jag tror man frågar i butiken man handlar att man vill köpa utan moms och visar upp sitt pass eller turistvisum så bekräftar att man inte kommer från det landet man vistas i.

Inkanyezi
0

Skatten i USA är ganska låg, och det är också hyggligt låga priser med tanke på att dollarn för tillfället är låg mot kronan. Jag skulle inte bry mig om att försöka få bort VAT (moms). För att de ska kunna sälja varor utan skatt måste de gå på export, dvs de får inte packas upp och användas i landet, utan måste tas ut via hamn/flygplats/pakettjänst. Och då ska du i stället betala mervärdesskatten här, och den är högre.

När man kommer till Sverige är det ingen som bryr sig om vad du bär på dig, så det är lugnt att handla grejer utomlands. Det kan vara idé att kolla olika affärer via nätet innan man åker, så att man vet ungefär hur prisläget är på det man vill ha, och så kan man gå runt och kolla lite. Ibland kan man få grejer billigare på någon stormarknad, typ Best Buy (eller till och med på Wal-Mart), och ibland är det bättre att handla via en fotoaffär.

Ett problem kan vara garantin om grejerna knasar när man har kommit hem. De större märkena brukar säljas med världsgaranti, men den gäller bara ett år, medan garanti här gäller i två.