Laga eller köpa nytt?
Jag har ett Nikkor 55-200 AF-S och en D7000. Nu har autofokusen slutat fungera på objektivet och jag funderar på hur jag ska göra. Kan det vara idé att skicka in det eller är det lika bra att köpa ett nytt. Tror att det är runt 3-4år gammalt. Jag klarar mig hyffsat utan autofokusen, men jag ser inte alltid så himla bra så det jag tycker är skarpt i ett viss ljus är inte alltid det så när jag kommer hem och kollar bilden i datorn kan det vara oskarpt vilket är sjukt irriterande!
Om den är så gammal så hade jag köpt nytt. Dom nya har jag förstått att dom är ett snäpp vassare än dom äldre.

Det är knepigt att få skarpt manuellt, och det beror inte säkert på dina ögon, utan snarare att optiken dels är ganska ljussvag och att sökarskivan inte ger någon god hjälp att ställa in.
Om det är idé att reparera? Räkna med att det kan kosta rätt mycket, och med din kamera kan du ju använda AF-objektiv utan egen motor. Det är en bedömningsfråga vad som är vettigt, och med tanke på vad objektiv kostar och reparationer, så är det nog svårt att ge råd.
Jag skulle i samma läge fundera allvarligt på att skaffa ett nytt objektiv, och att i så fall kanske satsa på något som är bättre. Man behöver ju i regel inte så stort zoomomfång, och ljusstyrka kan vara mer värt än brännviddsomfång. Jag har inte pejl på vilka gluggar som är bäst eller mest prisvärda i det spann som kan vara aktuellt, men jag skulle nog titta igenom vad som finns att välja på och tänka mig att "gradera upp" med något som är bättre i något avseende.
Du har ju det bästa kamerahuset som man kan få tag på idag med APS-sensor; det skulle nog sitta fint att matcha det med lika bra objektiv.