Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 976 ggr
julia-saga
0

Svårt att bestämma mig..

.:Nikon D3100 vs Nikon D60 :.

vilken skulle du valt?

varför? Glad

[YlvaP]
0

Skulle ha valt D3100 för att den är nyare och har säkert fler finesser och bättre "grejer" än den gamla D60 har.

julia-saga
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej, tack för svar :)

JazzBass
0

Håller i stort med Ylva. Men en D60 är lika bra att lära sig på och tar lika bra bilder så länge man inte behöver upp på höga isotal där är D3100 bättre. En D60 med objektiv kan man få för drygt 2000kr och det är väldigt prisvärt. (Jag sålde min för ett år sedan till en bekant för motsvarande 2500kr, med kitobjektiv 18-55 VR, batterigrepp (tredjeparts, original finns ej) och ett extra batteri). En ny D3100 får man nog ge det dubbla för ungefär.

Tror man att foto kommer blir en stor hobby som man vill satsa hårt på och kanske tjäna pengar på är chansen att man vil uppgradera efter en tid ganska stor, och då kan det vara ett smart val att satsa på en billig D60 till att börja med. Det är i vilket fall som helst ganska mycket att lära sig om man vill förstå sig på alla inställningar. Tror man att man kommer att nöja sig länge med en instegskamera (lite långsammare seriebildtagning, enklare autofokussystem mm, men ofta lika bra bildkvalitet som i dyrare kameror) är det smartare att köra på D3100 som är en nyare modell som presterar något bättre.

D60:an är också ett bra val om man har lite tajtare med pengar. För ungefär samma pengar som en D3100 med kitobjektiv kostar, kan man skaffa en D60 med kitobjektiv plus t.ex. ett ljusstarkt objektiv som Nikkor AF-S DX 35mm f/1,8 G. Genom att ha tillgång till större bländare som detta objektiv ger, kan man undvika använda riktigt höga iso/blixt/stativ då det är sämre ljus, och då ger kombinationen D60 + 35/1,8 bättre bilder än D3100 med ett 18-55 kitobjektiv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus