Trasigt minneskort?
Sitter med ett litet probelm. Med betoning på litet.
Spaken på mitt minneskort som man låser det med är borta. Och tydligen så har det blivit låst/skrivskyddat i samma veva som den lilla spaken lostnade. Finns det nån chans att låsa upp det utan spak? Eller är det helt kört?
Som tur är har jag redan fört över bilderna till datorn, men det vore ju trist om jag inte fick kortet att funka igen.
// Sofia

Du är inte den första som har råkat ut för det här.
Som jag har skrivit förut har den lilla plastplutten inte någon elektrisk funktion i kortet, utan det är en mekanisk grunka som påverkar en brytare inne i kameran eller kortläsaren.
Man kan alltså klippa till en liten bit av vad material det vara må och klistra fast den på kortet så att den påverkar strömbrytaren på samma sätt. Om den ändå sätts fast, så kan den lika gärna täcka hela urtaget i kortet.
Så man tar en skarp kniv och exempelvis en tändsticka, och skär av en liten bit som man klistrar med snabblim i urtaget på kortet. Så putsar man av träbiten, så att den går kant i kant med kortet och stämmer med kortets profil, så att det kan föras in i hållaren, När profilen på biten man har lagt till är klar lägger man på en pytteliten droppe snabblim till, som man stryker ut, så att ytan blir hård. Klart. Kortet kan inte längre skrivskyddas, men det går utmärkt att använda det.
Det som har hänt är att den lilla plastbiten som är formad för att löpa i ett spår i kanten av kortet har ramlat ur, troligen för att kortet har gått upp i limningen, så att det delar sig lite i kanten. Därför måste man kolla så att man inte klistrar så att kortet blir tjockare av att glipan öppnas.
Åh vad bra! Tack för tipset! :) har jag nåt att pyssla med ikväll :P
// Sofia