Antal exponeringar på en D60
Jag blev lite förundrad när jag kollade i opandas program på hur många exponeringar jag tagit med min kamera.
Opanda visar mig 81389 exponeringar. Satte in en av dom senaste bilderna som jag tagit idag i programmet. Kan detta verkligen stämma?
Kameran är inköpt i Juni 2008.

Det betyder ca 80 exponeringar varje dag i tre år. För en hobbyfotograf låter det ganska mycket. Om det stämmer eller ej kan ju ingen annan än du veta…
Tja, måste väl hålla med om att det låter lite mycket.
Men samtidigt har min kamera gått 24 000 exponeringar sedan Maj -10.
Så helt omöjligt är det väl inte.
Med digitalkamerorna har jag ibland upplevt att det blir väldigt mycket trycka av en massa bilder och hoppas att någon blir bra.
Jag är själv inget undantag - även om jag såklart försöker göra allt rätt så tar jag mer bilder nu än när man använde analog film.
Seriebildstagning är ett bra exempel - det använder jag en del ibland nuförtiden men använde i princip aldrig förr.
80 bilder per dag sedan 2008 låter ju dock mycket - jag kan ju ha några 100 bilder med mig hem från en tur lite beroende på vad jag fotograferat. Men jag fotograferar ju inte på det sättet varje dag - året runt. Men som någon skrev: Bara du själv kan ju avgöra om det kan stämma. Men - förmodligen stämmer det.
mvh Martin
Låter sjuukt mycket!
Jag har haft min förra kamera i nästan 2,5 år och fotat väldigt mycket, men är ändå bara uppe i 10000 exponeringar.
// Sofia

Jag kan kolla åt dig. Ta i så fall en jpeg direkt ur kameran, låt den inte passera något program och skicka den till foto@prepix.se
Jag har ju verkligen inte fotat varje dag. visst mer än 80 bilder då jag är ute och fotar kan jag lungt få till men som sagt inte varje dag.
Fotar vel ganska mycket i seriebildtagningen också men ja.. jag vet inte.
#5 Ok. ska jag göra.

Oj shit! Då stämmer det ju att det är över 80.000 exponeringar!
Hur många exponeringar ska en D60 klara av?
Lär ju inte kunna sälja den då den gått så många ha ha, inte för att jag ska göra det i nuläget men iaf.
Hur beteer den sig när slutaren börjar vara slut?
Jag har varit med om att det har stått "systemfel, stäng av kameran" eller nåt liknande på skärmen när jag har startat den, det har hänt typ 2-3 gånger med lång tid emellan så det är inget som händer varje dag, men undrar ju endå vad det kan vara? Det försvinner om man startar om kameran då fungerar den som vanligt igen. Men blir fundersam endå om det kan ha något med dess livslängd att göra eller om det är nåt annat knas med den?

Vet inte hur många en D60 skall klara. Sådana uppgifter är ju en uppskattning och den kan säkert hålla 200.000 exponeringar, likaväl som att den kan ge upp vid 25.000. Har själv aldrig kört slut på slutaren (ofrivillig ordvits:), så jag kan inte svara på hur den beter sig. Det är en mekanisk anordning som möjligen rasslar och låter konstigt, eller inte fungerar alls. Någon som kört slut på en slutare?
Den kamera jag använder mest är en Nikon D3 och den har snart gått 120.000 exponeringar under tre år och foto är mitt jobb. Du har verkligen varit flitig, Kul!
Finns det något som kan göra att den visar fel exponeringar?
Ha ha kan inte smälta dom där siffrorna. Kollade på en bild som jag fotade i början när kameran var ny och då stod det i opanda 155 exponeringar.
Kan jag skicka den bilden till dig och se vad du får fram i den?
He he ja om nu siffrorna stämmer så har jag verkligen varit flitig med kameran utan att tänka å det. 

ja, men skicka den till mats@prepix.se, så slipper jag gå ner till kontoret :)
ok. :)

Bilden du skickade var nr 153. Våra program verkar visa samma sak. Om du tar några stickprov från de åren du använt kameran och ser ett stort och osannolikt hopp inom en kort tid har det antagligen hänt något med räkneverket. Fast det är inte troligt att det är något fel.
/Mats
TS: Du har inte funderat på att ställa om kameran så att räkneverket fortsätter kontinuerligt oberoende av om du tömmer minneskortet eller ej?
Ganska bra sätt att ha i alla fall ett litet hum om hur mycket kort man tagit. Vet inte hur just din modell gör när den kommer upp över 10.000 dock… Min P80 började om på 0 
#13 Hur menar du stickprov?
#14 Citerar Inkanyezi från en annan tråd som jag hittade när jag sökte på ämnet.
"Det finns troligen en sån räknare i alla kameror, men det är lite olika hur, eller om, man kan komma åt den. Om man tar alla bilder konsekutivt numrerade så är det rätt enkelt fram till att mätaren slår om, men det brukar vara vid 9999, eftersom de tre första siffrorna är mappnumret. Lite grann liknar det hur vägmätaren i en del bilar slår om vid 100000 km."
Eftersom mätaren slår om när man kommer till 9999 så tappas ju den räkningen. För övrigt så har jag redan det vad jag vet så att den fortsätter kontinuerligt att räkna bilderna.