Foto iFokus

Foto

Etikett: vilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 414 ggr
mikado
0

Publicering vid försäljning

Jag fotograferar mycket på hästtävlingar och hade tänkt försöka få sålt lite bilder nu när utesäsongen kommer igång. Därför undrar jag vad man kan ha för krav till köparen ang. publicering av den köpta bilden på internet samt vidareförsäljning, kan man komma överens om att detta inte är tillåtet? Eller tillåtet på vissa villkor etc.

Kan även passa på att fråga vad som är lämpligt pris att begära för bilderna, hade tänkt mig runt 50-100 kr för digital bild plus porto och CD-skiva.

Niklas
0

Om ni inte kommer överens om annat är det inte tillåtet för den som köper bilden att publicera den.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

mikado
0

Vad bra, tack för ditt svar. Anser ni att man bör meddela köparen detta?

jojjehanna
0

Se tråden Hjälp med prissättning för lite tips.

Martin
0

#2 Givetvis bör man för tydlighetens skull prata med den man säljer till vad som gäller. Det är inte alla som vet vad som gäller (även om det ligger på dem att ta reda på det) och jag kan tänka mig att många som köper en cd-skiva med foto t.ex. lägger upp några av dem på hemsida osv.

Titta runt på lite fotografers hemsida så ser du exempel på olika regler. En annan kan vara att köparen inte får beskära de bilder han köpt (du har kanske gjort en beskärning/komposition som du vill och beskuren på annat sätt kanske bilden får en helt annan innebörd som du inte vill stå för som fotograf).

mvh Martin

mikado
0

#3 Jag kollar ofta i den tråden men tänkte att man kanske kan få fler svar här, mer exakt anpassade till mig och mitt fotograferande =)

#4 Det låter rimligt. Tack för ditt svar!