Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 5247 ggr
Eklang
0

Skrivskyddat minneskort, PANIK!

Okej, jag behöver ett snabbt svar på det här, då jag ska fota imorgon.

Min kamera säger att mitt minneskort är skrivskyddat, det fungerar inte att ändra på den lilla spaken på minneskortet, eller ja, det händer ingenting.

Någon som kan hjälpa mig? Det fungerar heller inte att formatera det i kameran.

Emma, medarbetare på Hästfoto.

Inkanyezi
1

Den lilla plastknappen som man ställer om med har egentligen bara funktionen att endera trycka på en liten strömbrytare i kortfacket när kortet inte är skrivskyddat, och när man för den till skrivskyddsläge så trycker den inte in strömbrytaren. Om plastplutten finns där och sitter i rätt läge för att inte skrivskydda, och kameran ändå säger att kortet är skrivskyddat, så ligger felet i kameran, inte i kortet.

Om du har mer än ett minneskort kan du prova med ett annat, men om ditt minneskort faktiskt har den lilla plastbiten kvar, och den är ordentligt skjuten till läget för att kunna skriva, då är det något knas med kameran om den inte klarar att skriva på kortet.

cinna
3

Har du provat att stänga av kameran, ta ur batteriet och minneskortet och sedan starta upp allt igen?

Göra en "norsk reset" så att säga. Fungerade när min kamera sa att kortet var oläsligt… Kanske fungerar även på det här problemet?

Eklang
0

Det måste ha varit min kamra som fått något ryck.
Jag testade ett par gånger att dra den lilla spaken fram och tillbaka, sen helt plötsligt så fungerade det.

Men tack ändå för alla svar! Kan vara bra o kika på omdet i framtiden skulle knasa. Glad

Emma, medarbetare på Hästfoto.