Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2175 ggr
MillaJ
0

kameraproblem Nikon D3000

Tänkte höra om någon kan ha en aning om vad som hänt med min kamera. Tog med mig den ut igår för att ta lite fina vårbilder i stallet men den totalstrejkade om tog inte en enda bild :( I autoläge händer ingenting, den fokuserar inte överhuvudtaget och trycker man på "avtryckaren" för att  ta en bild så händer inget alls.
Satte mig nyss och pillade lite för att se om jag kunde komma på något och om man ändrade inställning på objektivet (standardobjektivet) från A till M så går det att ta kort men det blir ingen fokus överhuvudtaget.

Någon idé?

Roxie
0

Kolla så att objektivet sitter som det ska. Sitter det inte fast ordentligt så blir det dålig kontakt med kameran.

Du har inte varit inne i menyerna och ändrat med några inställningar? Tror det finns nåt där som kan stänga av autofokusfunktionen.

// Sofia

Pramfors
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det låter lite som att batterinivån är för låg, kolla hur mycket batteri kameran har, är det bara ett streck, som dessutom kanske blinkar så "strejkar" den för att den inte har tillräckligt med batteri.

MillaJ
0

#1 och 2
objektivet sitter där det ska, inget har ändrats och batteriet är fulladdat. Skit!!!!

Pramfors
0

är den gammal/välanvänd? hur mycket är den fotad med(antal exp.)?

MillaJ
0

Den är 1,5 år ungefär. Vet inte hur många bilder som är tagna men det är inget överdrivet användande så den borde inte vara utsliten. Kanske sitter nån skit i "motorn"?

Pramfors
0

okej, då borde den inte va sliten, men kan kolla hur många exp du tagit om du vill, isf kan du skicka den senaste bilden du tagit i originalfil.

Att det sitter något i motorn har jag svårt att tänka mig, men det kan ju hända, du kanske ska lämna in den till någon som kan kolla på den?

CamillaS
0

*Lånar tråden lite*Flört
#6 Hur kan man kolla hur många exponeringar kameran har tagit?
Jag har försökt kolla i programmet Opanda men hittar inte det där.

Pramfors
0

#7 jo precis, man öppnar din nyaste bildfil i opanda och när alla info kommer upp går man neråt på sidan, någonstans längst ner ska det stå "total number of shutter releases" där ser du hur många du tagit

CamillaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Jag är nog blind eller nåt men jag kan inte hitta det i mitt opanda program, kan du?

CamillaS
0

Andra delen av Exif informationen.

Pramfors
0

Skumt :/ men du ser att alla "rader" har en rubrik, rubriken som ska vara till shutter releases är "Maker Note" sen märket på din kamera (t.ex Nikon)…men vet inte vad som är fel då…är det en originalfil du öppnat?

LillaBenice
0

Du ändrade från Aouto fokus till manual fokus på objektivet för att det ska fökusera så måste du då vrida på den främre delen av objektivet för att fokusera om den står på m:D

Pramfors
0

#12 Va? vem skrev du till nu?

LillaBenice
0

Dig,Du sa att du hade ändrat från a till M på objektivet.

CamillaS
0

#11 jo det är en originalfil. =/
Jag bifogar bilden här då, så kanske du kan kolla i ditt program? =)

LillaBenice
0

15 Naaw vilkensöt liten rackare!:D

CamillaS
0

Hmm skumt, jag kanske öppnade förra bilden på fel sätt eller nåt för nu hittade jag stället där det stot total number of shutter releases.

Men detta kan vel inte stämma? 81253 exponeringar Eller förstår jag det fel?

#16 He he ja han är allt en liten sötnos. ^^

Pramfors
0

#14 jag har inte sagt något om nått objektiv :S och sen vet jag ju faktiskt hur man fokuserar manuellt ^^'

#17 låter knasigt att den tagit så många, men kan kolla på min dator…

Pramfors
0

CamillaS, jo jag får fram 81253, vilket är ganska högt för en D60 tycker jag, men hur gammal är den då?

CamillaS
0

Jag köpte den i juni 2008.
Visst har jag fotat mycket med den men så mycket lät för mycket.Obestämd

Pramfors
0

Kan vara fel på filen, testa en annan bild, typ den du tog innan, om de visar densamma, är det nog så att du tagit strax över 80'000 exp. men visst låter de skumt…

CamillaS
0

Har fotat idag och satte in en av dom bilderna i opanda då visade den 81430 exponeringar.
Så kanske det stämmer endå?

Istället för att fortsätta kapa denna tråd så gör jag en egen om detta.