Kameraproblem
Hejsan,
helt ny här så ursäkta om jag gör något fel och rätta mig gärna :)
Jag har en Canon EOS 450D med kitobjektiv EF-S 18-55mm IS och EF-S 55-250mm IS.
Jag har fotograferat i cirka 2 år med kameran men jag har aldrig känt att jag får superb skärpa. Jag trodde det först berodde på mig men jag har testat autofunktion samt AV på stativ och det blev fortfarande inte bra fokus. Nu det senaste har det blivit riktigt dåligt då jag inte ens kan ta bra close-up bilder (obs jag menar inte macro). Jag kom hem från en fotovandring utan en enda bild i bra skärpa. Detta med kitobjektivet.
Mitt andra objektiv kan fysiskt inte ställa in skärpa. Jag undrar om det kan vara motorn då den håller på fram och tillbaka och liksom "hackar".
Just nu är jag väldigt ledsen då jag försökt ta god hand om min kamera och objektiv. Jag är alltid varsam med mina prylar.
Är det någon som vet vad som felar och hur det går att åtgärda? Behöver den lämnas in? Garantitiden är förbi.
Damm på autofokustjofräsen? Blåsbälg rätt in i hålet.
Hur blir bilder tagna manuellt? Får du till skärpan där?
Jag brukar ta foton (RAW) med Aperturprio (AV) då jag inte riktigt känner att jag behärskar manuellt fullt ut. Jag har testat full auto, apertur, manuell och alla andra möjliga på kameran men jag får ändå inte riktigt ordentlig skärpa.
Som sagt trodde jag först att det var jag (med kitobjektivet) men då den inte tar skarpa bilder med stativ + timer och nu när jag kom hem med cirka 40-50 bilder utan bra fokus så börjar jag undra, så dålig är jag inte.
Kan du lägga upp en typisk misskyckad bild, gärna också en delförstoring, med exifinformation (bländare, slutartid, iso) så kanske det finns nån som kan sätta tummen på var felet ligger. Själv kommer jag vara borta ett par tre timmar från och med nu men senare ikväll kan jag säkert svara nåt jag också.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Billigare objektiv är ju inte lika bra som dyra, fokuserar sämre, ger inte lika skarpa bilder…Jag kör bara med fasta objektiv utan zoom för skärpans skull.
#4 - Njae, jag kan bara hålla med om det du säger till en viss mån. Idag är zoomarna faktiskt verkligt bra (har väl inte alltid varit så), och det är inte alls nån jättestor skillnad i skärpa eller annan bildkvalitet mellan fasta och zoomar. Själv föredrar jag ofta fasta objektiv för ljusstyrkan. Behöver jag inte ljusstyrkan eller det korta skärpedjupet jag får med dem slänger jag på en zoom istället, det är ofta snabbare och bekvämare. Har 4 fasta och 4 zoomar och idag använder jag zoomarna mest, speciellt min ganska nya 24-120/4 VR som jag tycker är fantastisk trots att det fått ganska mediokra recensioner. Skarpa och snygga bilder ger det i alla fall och det är helt otroligt praktiskt och mångsidigt, mycket tack vare stabilisatorn, den fasta bländaren och brännviddsomfånget som är helt lagom för mig.
Så länge man har koll på exponeringsparametrarna så man inte drabbas av skak- eller rörelseoskärpa eller oskärpa p.g.a. alltför högt iso, kan skärpa upp bilder i datorn (viktigt p.g.a. anti-aliasing-filtret framför sensorn, och efter förminskning av en bild i datorn, båda två äter skärpa), och använder objektiven på de bländare som ger bäst skärpa, så kan man få riktigt bra resultat med även de billigaste kitzoomarna. Min erfarenhet säger dock att nedbländning inte är lika kritiskt för många ljussvaga zoomar jämfört med fasta objektiv.
Kitzoomarna är riktigt bra alltså (undantag: Canon 18-55 utan IS är rätt medioker enligt många), men jag tror ganska många inte riktigt kan använda dem så de får ut det bästa av dem, eller så försöker man i brist på mer optimal utrustning använda dem i situationer de verkligen inte är optimala, t.ex. inomhus i mysbelysning. Utomhus i bra ljus är det inga problem att få till bra bilder med kitzoomarna, men när ljuset tryter behövs mer ljusstyrka, längre slutartider (och stativ eller stabilisator), högre iso, blixt eller annat extraljus.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Åh, har haft internetproblem så jag har inte kunnat nå sidan, ursäkta min tystnad! Jag ska se till att fota lite i morgon när det är ljust så ska jag se till att få upp något foto :)
Rengjorde precis med blåsbälg då jag fått det som tips men jag tror inte det hjälpte. Tänkte i alla fall säga det ifall om att någon tänkte på den idén att det var damm eller så.

Det kan ju vara så att kameran inte ställer fokus rätt, beroende endera på något i kamerahuset eller objektivet. Det finns möjlighet att justera chipet i objektivet med mjukvara, men man kan inte göra det själv utan måste lämna in det till verkstad.
Fokuseringen i en spegelreflexkamera görs i regel genom att kamerans och objektivets mjukvara bestämmer hur mycket avståndsinställningen ska ändras från ett visst oskarpt läge till det som ska betraktas som "skarpt", men utan att kameran kontrollerar att det verkligen blir skarpt. Att man har valt att göra så hänger på att man vill att det sks gå kvickt. Det kan leda till att objektivet inte förmår ställa skarpt om det till exempel har blivit lite segare när smörjmedel förändrar konsistens, och då kan en justering i många fall fixa felet; om justering inte räcker, kanske objektivet måste rengöras. Det är ganska vanligt att objektiv som är några år gamla behöver rengöras innan de funkar bra igen.
Det finns en metod att kolla fokuseringen på http://www.focustestchart.com/chart.html, och du kan genom att testa se om objektiven konsekvent ställer fel på ett visst sätt. I så fall är det god chans att det räcker med en justering.