Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 2113 ggr
johan
0

Försök till stilleben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte ta lite stillebenbilder idag, men lyckades inga vidare. Varför ser dom så livlösa ut? Vad skulle jag gjort för att få bilderna trevligare?

Mvh // Johan

johan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brum brum.

Mvh // Johan

Faxlin
0

Har du testat att spraya citronerna med lite vatten ur en vattenspruta, det brukar kunna höja upp lite. Eller, ja jag vet inte. Är inte så bra på sådant. Men det var en metod vi fick lära oss när vi målade stilleben i olja förrut. Vet inte om det hjälper vid fotografering, men värt ett försök kanske.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AndersE
0

#2 Det är nog inte dumt…

#0 Jag tror att även bakgrunden, miljön måste vara lite intressant - och framhäva det gula. Riktigt spektakulärt blir det då att lägga citronerna på något klarblått, eller violett - men bara några gröna blad eller en brun skål tror jag skulle tillföra mycket.

#1 Jag har fotat en del byggmodeller och bilar tidigare. Skärpedjup tycker jag är viktigt - hela modellen måste vara skarp - sen får ju gärna bakgrunden vara ur fokus. Även här tror jag att något slags miljö hjälper till. En gång utnyttjade jag snön - satte modellerna på en "hylla" med snö och lät den naturliga utomhusmiljön finnas med, fast ur fokus.

BMJ
0

Jag tror att det hela beror på att du har ett för oriktat, diffust ljus. Se till så att ljuset blir lite hårdare och skapar skuggor som modellerar fram frukterna. Då kommer djupet.

Robert
0

#0, Om du provar med att koncentrera dig till att jobba med ett objekt, en ljuskälla än flera och har lite mer luft omkring ditt objekt.

Hälsningar

Robert