Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 898 ggr
Staffan
0

Båtar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilder på båtar brukar ofta bli bra. Det skulle kunna ha att göra med att dom för det mesta befinner sig i så härliga miljöer bland glittrande vågor, men det tror inte jag. Snarare då att det i varje båt döljer sig en själ som ger skutan glans och liv.

Satt och letade lite bland gamla fotografier och hittade en svartvit bild jag tog för 10 år sedan, på ett skepp som gått ur tiden…

Mvh // Staffan

BMJ
0

Du skrev "ger skutan glans och liv",hmm. Skulle nog inte vilja vara gast åt dig

Pia
0

Härligt spöklik bild!

#1 :)

Staffan
0

Fotografiet föreställer som sagt en skuta som "gått ur tiden", det är också anledning till att bara skelettet finns kvar.

Du får gärna väga upp den med några somriga båtbilder!

Glad

// staffan

Robert
0

Staffan, det ser onekligen ut som ett skelett av en båt.

Bakgrunden gör att bilden blir svårtolkad, jag tror att en ren bakgrund hade blivit bättre. Det finns mycket ljus i bild, öppnat upp mer med bländaren hade förbättrat bilden tror jag.

Robert

CarCar
0

Jag roade mig i somras med att försöka ta kort på våran båt, men tycker att alla blev så tråkiga.. Finns inget liv i dom..

Robert
0

#5, Jag kan hjälpa dig i sommar med att ta bättre bilder på din båt. Nu tror jag att det är bäst att avsätta ett veckoslut till det hela. Och eftersom du kommer att vara min första elev i det verkliga så är kursavgiften helt gratis.

Hälsningar

Robert

CarCar
0

Det låter jättebra :) Då är det bara att vänta på sommaren då!

Glad

[slo]
0

Robert, om du vill ha fler elever i samma område så ställer jag gärna upp ;D

//Jonas

Robert
0

Jag skulle kunna klämma in dig någon helg i sommar. Fram tills dess läs gärna BMJ´s artikel om Komposition.

I sommar så skulle du kunna öva dig på "panning" medan jag kör förbi dig med båten. Panning, du följer båten med kameran med en lång slutartid. Jag tror att sådana bilder kan göra sig bättre på en motorbåt än om den stod förtöjd.

Ett polarisationsfilter ska du köpa till väskan. Det får blå himmel till att bli mörkare och du slipper reflexer i vatten och plast. Reflexer i metall får du leva med.

Hälsningar

Robert

AndersE
0

Visst är det kul att ta kort på båt. Mycket sällan jag är ute dock…

AndersE
0

…en till

Norrskenet
0

Här är en bild på skrovet

Med det här skrovet seglade jag över till Danmark förra sommaren.

johan
0

Här kommer mitt förslag. Lite konstig i skanningen…

Mvh // Johan

Robert
0

#10, fint när man ser en båt i action.

Jag kommer fram till att bilder på båtar blir bäst när de är i användning. I annat fall blir det mer som om att fotografera bilar på en parkeringsplats. Står en båt bil uppställd så är det säkert roligare att se detaljer än hela objektet.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Jag har några bilder på båtar. Här kommer 2 från en resa till Åland.

BMJ
0

Kollision?

BMJ
0

En bild tagen med infraröd film. Skannad från fotopapper.

__iE
0

Vår gamla båt, liten ^^

__iE
0

Vår nya, större ^^

inga "foto" bilder direkt ^^

johan
0

Båtar i skymning

Mvh // Johan

Robert
0

#16, tippar på att linjefartyget väjer för båten som går för segel.

#17, coolt. Jag längtar till sommaren nu när jag vill hugga tag i infraröd photoshop teknink.

#_ie, välkommen med dina bilder. Det är inte lätt att fotografera objekt. Du har rätt exponerade bilder, fint jobbat. Jag tror att du måste försöka med nya vinklar till att bilder ska bli mer intressanta. Just nu är det mer dokumenterande bilder. Gör ett försök redan nu att förbättra dina bilder när båten ligger uppe. Fånga tekniker härifrån och utnyttja dina nya kunskaper när din båt ligger uppe för vinterförvaring.

Hälsningar

Robert