Raw(nef) till jpg
Dottern har varit ute och knäppt 100+ kort i raw-format. Inget fel i det, men är det någon som har ett smidigt sätt att få över dessa i jpg?
Gimp med plug-in UFRAW löser problemet lätt. Även digiKam fixar det hela enkelt 
/Désirée
De flesta raw-konverterare stöder att konvertera mängder av bilder, leta efter "batch processing" eller liknande. T.ex. står det så här om Nikons View NX: "View NX 2 will batch convert and/or resize NEF/ NRW RAW files to TIFF(16- or 8-bit) or JPEG quickly and easily."
Nästan alla rawkonverterare använder kod från Dave Coffins dcraw, så om du inte har ett sådant är det bara att välja. Han har länkar till många av dem under rubriken "Other RAW Photo Decoders". Personligen använder jag RawTherapee eller digiKam.
Har man en Nikon och bara skall konvertera NEF till jpg så skulle jag rekomendera View Nx som är det enda programet som kan läsa filerna fullt ut och ge jpg som motsvarar inställningarna på kameran.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för alla tips.
Ska kolla närmre på ViewNx när jag kommer hem. Har den inte intsallerad, men det kan kanske vara värt att göra.
Installerade programmet från skivan som föjde med kameran och konverterade utan problem
Tack för tipsen!!
Lightroom eller t.ex. Aperture (endast mac tror jag) är exempel på två program som gär det lika busenkelt att fotografera i RAW som i jpeg. Själv kör jag med Lightroom. Det lönar sig att bekanta sig med det, det finns en 30 dagars provlicens att ladda ner från Adobes hemsidor. Sen när man blivit kär i programmet gör man förstås som jag och köper en licens. ;-)
Jag har inte använt nåt annat bildbehandlingsprogram på ett drygt halvår, alltså sen jag skaffade det, men jag tror dock att jag ska köpa Photoshop Elements i nåt skede som komplettering. Allt kan man inte göra i lightroom, men väldigt mycket ändå.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Håller med, Lightroom är kanon när man skall "framkalla" sina bilder. Jag använder själv Lightroom och har inte ens nikons program installerade (tycker de suger :) ).
Men.. Skall man bara ha ut en JPG utan att redigera något så är det bara Nikons egna program som kan göra det helt enligt kamerainställningarna, övriga program gissar, även om de gissar bra.
Tycker CR och PS3an jag funkar bra för mig 
Måste erkänna att jag är lite nyfiken på Lightroom, men vad är egentligen skilnaden i bildbehandling om man jämför LR med mitt arbetssätt idag?
Jag har även PSE9, men har inte riktigt haft tid att sätta mig in i det och använder därför av gammal ohejdad vana fortfarande PS3.
Det alternativet jag hade innan min fråga var att plocka upp varenda bild i CR för att sedan via PS spara dem som jpg - inte ett speciellt hållbat alternativ, eller hur?
Kan tillägga att dotterns kamera numera är inställd att spara i jpg…
Med det hon använder sina bilder till, räcker det gott och väl med jpg…
Det som gör att jag gillar Lightroom så mycket är att det programmet klarar av nästan allt jag vill göra med mina bilder. Jag använder det för att:
- Importera bilder från minneskortet i ett lättåtkomligt mappsystem som fungerar på lång sikt, samt gör backupkopior
- Granska och jämföra bilder, och markera de jag vill jobba vidare med
- Göra nästan all redigering jag behöver (både av enskilda bilder samt batchredigering av t.ex. en hel katalog (t.ex. applicering av samma skärpningsinställningar på alla bilder i en katalog)
- Skriva ut bilder via utskriftsmodulen
- Publicera bilder på facebook, flickr eller på en egen hemsida, eller bara exportera de färdiga bilderna till en mapp på datorn i vilken storlek jag vill. Det går t.o.m. att applicera en slutskärpning på bilderna efter en eventuell förminskning vid exporten, så man inte behöver göra det i nåt annat program
Kortfattat gör det allt jag behöver (för det mesta) från import till publicering/utskrift. Och man kan lita på att färghanteringen funkar som den ska, bara man har kalibrerat skärmen förstås, annars vet man inte om alla färger mm är precis som de ska vara. Det är kritiskt om man skriver ut egna bilder som jag, det är ju viktigt att utskriften ser så lika ut som möjligt som det jag ser på skärmen.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Vill bara tacka för den här tråden, äntligen gjorde jag slag i saken och provade att redigera en bild gjord i RAW format…….så himla roligt det är
!
Jag använde(r) ViewNx och det räcker gott och väl för min del just nu.
Det är lagom med val att göra även om det säkert inte är det optimala för er som arbetat med bilder länge.
En toppenupplevelse jag fick var att jag ser exakt vart jag lagt fokus i mina bilder och i några av dem vet jag verkligen inte vad jag har tänkt på när jag knäppt på knappen
!
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/