Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1293 ggr
Matildo
0

Djurfotograf !

Hej, jag undrar om någon bra fotograf här skulle kunna fota djur (helst katt, kanin, häst eller hund) till internetstallet www.minstall.no som jag kan använda, gratis ? Skulle bli jätteglad för ett svar från någon, så kan vi prata vidare om det !

Hannapanna
0

Du är nog på heeelt fel sida och frågar. Kan säga att typ ALLA här är emot allt vad sånt heter..

[mingdie]
0

Sluta nu Hanna. Jag tycker det var bra att någon frågar om bilder att använda istället för att stjäla dom. Jag skulle nog säga att dom flesta här tycker att det är bra.

Tyvär tar jag inte foton på djur men det kanske finns någon annan som kan hjälpa. Det kanske skulle gå att få sin sida länkad om man ger bort några foton. Jag tycker du gjorde rätt som frågade och hoppas någon kan hjälpa dig.

Eddie

Hannapanna
0

okej jag kanske missförstod, men jag personligen skulle ALDRIG vilja ha mina egna djur på en sån sida, plus att jag skulle tro att om jag fotar andras djur vill dom nog inTe heller se dom som lilla "Stampe" på stallet.se osv.

Jag står för att jag är emot ALLA dessa sidor, och jag tänker inte sluta med det.. :)

[mingdie]
0

Det är helt okey att du personligen inte tycker om sådana sidor men det jag tyckte var bra var att någon faktiskt frågade efter foton istället för att bara sno dom. Sedan är det upp till fotograferna hur dom vill göra.

Eddie

Martin
0

Jag håller med Eddie, föredrar att själv få säga vad jag tycker och vad jag är emot eller inte. Sen känner jag ingen som har de här djuren som efterfrågas, så jag kan tyvärr inte heller hjälpa till, om inte Matildo själv har dem och bor i Malmö, då går det kanske att lösa.

mvh Martin

Matildo
0

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att sno någons bilder utan att fråga fotografen!

jojjehanna
0

#6 bra att du inte stjäl bilder men jag tror tyvärr det kan bli svårt att hitta åtminstone hästbilder av sådana som brukar fota hästar för vi är så trötta på andra som stjälv våra foton till internetstall som stallet.com osv. Men jag kan ha fel…

divansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men jag är medlem på stallet.se och det är himlands många som har tagit hästbilder Härifrån! fasst jag brukar anmäla efter jag hört med de som tagit bilderna om de inte har gett ut tillstånd.. då anmäler jag då.. jag använder BARA mina egna bilder, jag blockar alla som frågar om de får ta bilderna.. haha  ;) men men.. här är ett ex. jag frågade ägernen till hästen tom. om jag fick döpa den till nått annat på stallet.se! :o å de fick ja :D

Mandrakonian
0

En fråga bara,Vad händer om man tar kort på någons häst? nu menar jag inte att man tar en bild som någon annan redan har tagit.

Hannapanna
0

Jag tror att de heter att har man själv tagit bilden så är de ok. Eller ja ägaren kanske inte gillar det såklart.. men jag tror att de är så de är va?

emmaa
0

Jag förstår verkligen inte varför man vill ta en bild på någon annans häst och "döpa" den till något annat? Vad är syftet liksom? Att låtsas att det är ens egen eller vad går dessa sidor ut på?

Mandrakonian
0

#11 Men jag fattar inte vad är det som är så fel med det! är det nån tjej grej ,eller status! Jag hajar nada.

emmaa
0

#12 Vad som är fel med vad? Jag har inte uttryckt någon åsikt, jag undrar bara vad det finns för syfte med det, jag har aldrig besökt någon liknande sida.

Mandrakonian
0

Om jag tar en bild av en häst av en polare och kallar det får kalle leker eller kalle rockar , vad gör det.

emmaa
0

Nej men jag förstog det som att om hästen heter Kalle så säger du att den heter Pelle, men jag kanske missuppfattade.

Anna
0

Stallet.se går ut på att man har ett eget stall där man kan skriva en presentation. Sedan kan man skapa hästar, hundar, katter och kaniner i sitt stall och döpa de till olika saker + ladda upp bilder. Man kan sedan ställa ut djuren och hästarna i "Utställningen" som håller på en vecka i taget innan en vinnare koras. Sedan kan man också vinna pokaler för den med finast stall veckovis osv. (skriver efter egna erfarenheter då jag var aktiv medlem i ca ett år. När jag började fotografera slutade jag dock.)

Det är bilderna som laddas upp på hästarna/de andra djuren som ofta, MYCKET ofta, faktiskt är stulna/kopierade utan tillstånd. T.ex om jag fotar min häst Windy och sedan lägger ut på hemsidan och en medlem från stallet hittar den och stjäl den, kan denne medlemmen ladda upp den bilden på Windy på en häst som heter t.ex Lisa eller vad som helst. Hästarna som har stulna bilder får alltså andra identiteter än vad de har i verkligheten, vilket INTE är kul för oss hästfotografer/hästägare. Det är ju dessutom ett lagbrott att kopiera bilder utan tillstånd så jag tar det här på allvar och söker ständigt efter ett sätt att  få stopp på det hela.

Tilläggas bör att jag själv är extremt utsatt för bildstölder av mina hästbilder och varje dag får in kanske 10 anmälningar från ÄRLIGA medlemmar som säger till när de hittar mina bilder. Jag vill inte ens tänka på hur många bilder det finns där ute på sajten som är mina som ingen har upptäckt.

Ang #9 om jag förstår dig rätt är svaret på frågan: Det är helt lagligt/okej att fotografera vilken häst som helst i vilken hage som helst var som helst i landet, bara det inte står tydligt att man INTE får fotografera. Så har iallafall jag uppfattat det och jag har läst ganska mycket om det.

MVH Anna Attlid

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

KickanW
0

Jag har varit i en konflikt med en tjej som snodde mina bilder till stallet.se

[mingdie]
0

Efter att ha läst era trådar om hur många foton som stjäls så tycker jag att tråd skaparen har gjort helt rätt att fråga om det finns några foton hon kan få lov att använda. Genom att göra detta har hon visat bra omdöme. Tycker att ni kan vara mer uppmuntrande och trevliga samt om någon har ett foto som ni kanske inte själva behöver kan låta henne få låna.

Sedan kan jag inte känna medlidande för dom som får sina foton stulna när dom är redigerade i pirat kopierat photoshop.

Eddie

Staffan71
0

Haha jag håller med Eddie

Men dessa personer har naturligtvis köpt sina program och skulle väl aldrig kunna tänka sig något annat Skrattande

Staffan

pralin
0

"Haha jag håller med Eddie"

Japp.

Essgarde
0

Jag kan intyga att det Attlid säger stämmer. Jag har flera års erfarenhet på stallet.se, håller dock inte på längre. Det är otroligt mkt bildstölder där. Många skriver tom. att de har lov av fotografen att använda bilderna, fastän att de inte har de. Men det är givetvis ingen som bryr sig eftersom de tror att detta stämmer. Det är tråkigt att det ska vara så, men dessa små tjejer (och killar givetvis, fastän de inte är så många) inser inte allvaret i det hela, de förstår inte att de begår brott. Jag tycker det är jättebra att Matildo frågar om hon får lov att använda andras foton, hon är en av de få som faktiskt är lagliga på stallet.se

Anna
0

#21 Verkar som om du vet precis hur det ligger till, precis sådär jag tänker också.

Och jag tycker f.ö också det är bra att Matildo frågar här, det är ju inget fel med det! Absolut inte. Hellre att hon frågar än tar utan att fråga liksom.

Tyvärr är det ju även så att mååånga medlemmar från stallet.se som frågar häst/djurfotografer om lov inte berättar NÅGONTING om själva sidan och vad den handlar om, hur bilderna kommer användas osv. Har själv fått säkert hundratals förfrågningar och i 9 av 10 fall står det "Hej jag gillar dina bilder, får jag använda dem på stallet.se, jag skriver att du har fotat." Fast supporten och crewarna på stallet.se säger själva att man måste berätta för fotograferna man frågar vad stallet handlar om och hur bilderna kommer användas och också att det finns risk för att de kan spridas vidare.

annaattlid.se

divansson
0

#21 det är ju sånnt jag och ett gäng till anmäler imot.. :P har kontaktat dom som har hand om sidan. dom ska tydligen börja jobba för att få ungdomarna/medlemarna att fota själva. kan dom inte det så ska man låta djuret vara utan bild. jag hoppas dom försöker iaf. haha, det är för att alla mina oundvikliga klagomål! haha :D *stolt* ;)

[Asta]
0

Jag tycker ni har tagit över TS tråd nu. Det är inte speciellt trevligt gjort.

Anna
0

#24 Men det är ju ett forum, där inlägg leder till ett svar som leder till ett annat inlägg som leder till ett svar…

annaattlid.se

jojjehanna
0

#18 inte alla av oss har pirtakopierat photoshop eller ens photoshop, en del av oss har bara råd med elements…

Essgarde
0

#23 Det är jättebra att ni jobbar emot dessa. hoppas att det får ett slut på alla bildstölder snart!

[mingdie]
0

#26 Jag menade inte alla, men jag blir lite arg när jag läser allt detta gnäll från en viss medlem om bildstölder när medlemmen ifråga kör med piratkopierad photoshop. Snacka om skenhelig.

Jag har tillgång till PS på jobbet men kände inte att jag ville lägga dom pengarna hemma. Jag valde då Gimp istället men hade det inte funnits så hade det nog blivit Elements som man kan få billigt.

Eddie

[Asta]
0

#25 ett bra forum brukar trots allt ha vissa etikregler. En brukar vara att man inte snor varandras trådar och helt byter ämne utan respekterar själva ämnet med tråden. Det gör ni inte. Ni har bytt trådens ämne till något helt annat som jag tycker ni borde diskutera i en ny tråd.

Men OK dessa regler kanske inte gäller här, men det går ju att ganska lätt konstatera att trådstartaren lär aldrig få något svar på sin fråga i den här tråden längre.

[mingdie]
0

Asta. Jag håller fullständigt med dig och eftersom jag är en av dom som har gjort det ber jag trådskaparen om ursäkt.

Det enda jag skulle vilja framhålla som försvar är att jag blev lite ledsen på den attityden som visades mot trådskaparen. Jag fattar inte vad det är som är fel att fråga om hjälp.

Eddie

AliceL
0

Jag jobbar ideellt på stallet.se, och vi har nu fått order av sidans ägare och skapare att godkänna alla bilder, oavsett om vi till 100% vet att dom är stulna. Ända tillfället vi får lov att ta bort bilder är när fotografen hör av sig till oss och ber om att få bilderna borttagna. Dom flesta stulna bilderna kommer från C Slawik och Bob Langrish. Hur ska dessa utlämdska fotografer kunna sitta och leta igenom hundratusentals bilder på en sida på svenska?

Sudd AB som äger sidan har tydligen hittat något i lagen om att dom inte blir ansvariga för bilderna som publiceras där, dom skiter totalt i de. "Så länge medlemmarna är glada och för göra som dom vill är vi glada" skrev dom vid ett tillfälle.

Matildo
0

jag tror nog inte jag kommer få något svar härfrån!

Annifrid
0

Jag gillar stallet.se och har varigt aktiv länge men tar egna bilder… det är mkt synd med stölder osv och jag förstår att många blir upprörda då det stulits från mig med..

Några exenpel

http://www.stallet.se/mystudfarm/studfarm/popPhoto.aspx?PhotoUrl=2802946.jpg&Title=Green Omdrium

http://www.stallet.se/studfarm/studfarm/popPhoto.aspx?PhotoUrl=2060701.jpg&Title=AD Willow Way

Anna
0

#31 Oj. Jag visste att de hade ett dåligt system men inte att det var SÅ dåligt! Godkänna alla bilder? Skojar de? Herregud.

annaattlid.se

Annifrid
0

#31 OJ! Nog har man blivit störd på att ens egna bilder inte blir uppladdade med va?!!!! tråkit….

rolfis
0

Fråga kostar ju inget? och har man inte frågat så vet man ju inte hellerFlört

divansson
0

hålelr med #36 .. det är bättre att fårga än att göra som många andra gör.. bara tar!