Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 648 ggr
Jossangizmo
0

Hjälp med rätt val av objektiv

Hej!
Jag har åkt runder och kollat i olika butiker efter ett objektiv till min Canon EOS 1000D i 50-700mm. Jag har funderat på en "sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO" till canon. 
När det gäller den undrar jag om den har motor till fokusen? Jag skulle gärna vilja ha det.
Men om ni har en annan som är mer prisvärd så är det bara till att tipsa på :)
Jag söker då efter en 70-300mm och med den hära 'auto fokusen'.

Inkanyezi
0

Nu är det så enkelt att när man har Canon så finns det motor i alla AF-objektiv, eftersom Canon inte har någon motor i kamerahuset på någon modell. Det är Nikon som har skillnad på objektiven, så att en del inte passar riktigt. Så det här objektivet har alltså motor för AF.

Jossangizmo
0

Okej, men jag syftade lite på denna, efterson den är lite billigare.
Men vad är det för skillnad på denna och den som du länkade?

Inkanyezi
0

Ingen aning om vad skillnaden kan vara, kanske ingen alls. Kanske det är en lite äldre modell?

Jossangizmo
0

Okej, men tack så jätte mycket för svaren! Glad

Martin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lägg märke till att de översta objektiven i listan där som är billiga inte är samma objektiv som det andra du länkar till. Det heter inte APO.

APO är enligt Cyberphoto apokromatiska linser som mildrar/tar bort kromatisk aberration och det kan nog vara värt de hundralapparna att gå upp (eller ja, det blir ju nästan en tusenlapp beroende på var man köper det).

mvh Martin

Jossangizmo
0

#5 okej, tack så mycket :)

JazzBass
0

Sigma 70-300/4-5,6 är inget kul objektiv om man inte avser den nya dyrare versionen med OS, bildstabilisator på Sigmesiska. De har ett ökänt dåligt rykte, säljs i stora mängder bara för att de når långt och är billiga. Det presterar väl OK på kortare brännvidder men över 200mm blir det inte ens skarpt vid nedbländning, och det är inte alltid man vill göra det då man får för långa slutartider eller för högt iso om man gör det.

Satsa istället på detta: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621

Det kostar något mer än Sigmaobjektivet, men det är åtminstone ett väldigt omtyckt objektiv baserat på vad jag läst på t.ex. Fotosidans forum, och det har dessutom bildstabilisator (IS på canonesiska), vilket är väldigt bra att ha på just teleobjektiv då man inte behöver tänka lika mycket på slutartiden och man klarar sig med okej resultat även i lite sämre ljus om man inte måste ha riktigt korta slutartider för att frysa rörelser hos motivet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus