Hjälp med porträtt
Hej!
Ganska snart ska jag fota min pappa och hans två bröder till deras mamma, de är väll 35-45 ungefär, ålder alltså. De ska ha på sig kostymer och möjligen i svartvitt, några ideér om var, när, hur, blänare, slutare, ja hur jag ska göra?
Tack på förhand!
kram
Tänk på ljuset! Ljusmängen, -riktningen och -temperaturen. Försök få till ett mjukt ljus i ansiktena, d.v.s. ett ljus utan hårda skuggor och kontraster. Använd en tillräckligt liten bländare för ett tillräckligt långt skärpedjup, och en tillräckligt kort slutartid så du inte drabbas av får skak- eller rörelseoskärpa. Blir du tvungen att använda blixt, kör den indirekt via nån reflekterande yta. Utomhus är också reflexskärmar väldigt användbara om man har nån som kan hålla i dem och rikta ljuset lite.
Svårt att ge mer tips innan du vet vilken miljö du vill fotografera dem i. Inne i hemmastudio eller ute?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Åh, vad bra! Tack för tipsen! och ja, jag hade tänkt fota utomhus men är inte säker på var. Vill inte ha en störande bakgrund men kanske inte heller en helt vit, några förslag?