Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 686 ggr
Cheapo
0

På jakt efter ett lite mer vidvinkelobjektiv

Hallå!

Är på jakt efter ett lite mer vidvinkelobjektiv. Objektivet som alltid sitter på min kamera (canon eos 350d) är nu 50mm f/1.8 som jag verkligen stormstrivs med (älskar skärpan, det höga bländartalet och tja, nästinttill allt), MEN! Jag tycker ofta att man kommer "för nära" och jag måste backa jättelångt för att få med det jag vill ha på bild. Nu är jag på jakt efter ett ett fast objektiv som har mer vinkel är 50mm har, och som helst inte kostar över 3000:-. Vilka har ni att rekommendera? Har sett att det finns ett 24mm, någon som har erfarenhet av detta? Eller har ni andra tips? Skrattande

Roxie
0

Samyangs 14mm om du är villig att fota manuellt :D Jag tycker det är awesome iaf!

// Sofia

Inkanyezi
0

Ett ganska vettigt objektiv är kitobjektivet som brukar följa med kameran, 18-55 mm.

Det är inte så ljusstarkt, men det har stabilisering, och det är ganska rejält vidvinkligt i den kortare änden. Den täcker det mesta där man upplever att man måste backa med en så lång glugg som 50 mm, men den är inte lika bra till porträtt i svagt ljus, som inomhus. Annars är det faktiskt ett riktigt bra objektiv.

Men är det fast och vidvinkel du känner att du skulle föredra, så är de flesta som finns med på den här listan. De kostar dock lite mer i regel, men det finns inga som är direkt dåliga.

JazzBass
0

50/1,8 är ju inte ens ett normalobjektiv utan ett teleobjektiv på en kamera med aps-c-sensor, så inte konstigt att du vill ha nåt vidare. Redan ett 35mm objektiv är mycket vidare men jag skulle ändå rekommendera nåt kring 24mm om du vill ha ett fast, det är nog min favoritbrännvidd. Canon har nåt förhållandevis förmånligt 28mm objektiv som lär vara mycket omtyckt. Annars är en normalzoom 18-50/2,8 fråm Sigma eller Tamron ett mycket bra val, kanske också bättre beroende på ljusstyrkan på det fasta man jämför med, och om man kan tänka sig släpa på ett lite större objektiv. En ljusstark zoom (f/2,8) är mångsidigare än ett fast objektiv med samma ljusstyrka.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Cheapo
0

#3 Jag har funderat på Canons 28mm, men det sälj inte längre vad jag förstår Obestämd

JazzBass
0

Objektiv kan man med fördel köpa begagnade också. De blir inte lika lätt föråldrade som kameror blir efter några år, och håller värdet bättre. Man kan ofta sälja till samma pris om man inte är nöjd med ett objektiv man köpt begagnat.

Cheapo
0

#5 Jo, har kollat på blocket och tradera men verkar inte finnas där heller, vet itne vart mer man kan kolla någonstans.

JazzBass
0

Kolla på Fotosidans köp/säljsida också. Jag brukar inte hålla koll på den sidan då jag bor i Finland, men aktiviteten där är ganska hög iaf och det är störst chans att du får napp där tror jag. Du kan ju också prova lägga upp en köpes-annons.

Cheapo
0

Tack för tipset, ska jag göra! Glad