Lite råd ang. köp
Jag har funderat på att byta min D5000 mot en D90, men har beslutångest och lite frågor.
Nu tillverkas ju inte D5000 och D90 mer, nya motsvarigheterna blir D5100 och D7000 som jag förstått det?
D7000 passar inte min plånbok, D5100 är ju ingens större skillnad jämfört med min nuvarande kamera. Och D7000 lär väl inte prissänkas i första taget?
Det jag vill ha nu är AF-S i kamerahuset, möjlighet att styra externa blixtar samt bättre frekvenstagning. Därför känns det som att D90 passar mig, samtidigt att jag rädd att växa ifrån den snabbt.Men det känns som det dröjer innan man kan köpa ett såpass bra kamerahus för 5500kr?
Tycker ni det låter dumt att sälja min D5000 och köpa D90? Är låst till Nikon då jag har flera objektiv.
Och till D90 vill jag i så fall ha ett batterigrepp. Såg att det finns på Cyberphoto för 495 kr som dock inte är tillverkat av Nikon själva. Är kvaliteten sämre då?
Vad kan man få för D5000 utan objektiv. Inköpt i april förra året och pedantiskt skött. Tror den har gått runt 15000 exponeringar. Är 2800 kr för mycket begärt?
Varför inte köpa en begagnad D90? Jag bytte upp mig från D60 till D90 förra veckan, och jag är helnöjd!
// Sofia
#1 För att de flesta jag har hittat har då använts i flera år och är aldrig mer än 1000 kr billigare än en ny. Så jag tycker inte jag vinner så jättemycket på det. De flesta säljer oftast sina kameror tillsammans med 18-55 eller 18-105 och jag är inte i behov av det.
#1 Upplever du några stora skillnader mellan kamerorna? Tror du att du kommer växa ur D90´n?
Jo det är klart jag kommer växa ur den så småning om. Anledningen till varför jag bytte är samma anledning som du har, dvs AF-motor i huset samt att kunna använda högre ISOtal utan att det blir brusigt. Sen är det väl mycket objektiven som gör jobbet också. Alltså nu kan jag ju använda tex mitt nya 50mm/1,8 vilket jag inte kunde innan. Och jag älskar verkligen det objektivet :)
// Sofia
Ja precis. Jag har ett 50mm som jag älskar. Dock kan jag bara använda det när motivet inte rör sig, just med tanke på AF